12 vinkkiä keskikesän jätteiden lajitteluun: mihin uimalelut ja hyttyskarkotteet kuuluvat?

Monien juhannus- ja kesälomasuunnitelmiin kuuluu mökkeily, grillaus ja uiminen. Kesän aktiviteeteista voi syntyä sellaista jätettä, jota ei normaalissa arjessa ole.

”Melko tavallinen kesän lajittelumoka on laittaa rikki mennyt uimarengas tai rantapallo muovinkeräykseen. Rikki menneet uimalelut kuuluvat sekajätteeseen, koska ne on yleensä valmistettu PVC-muovista”, sanoo L&T:n ympäristömanageri Kimmo Heikkinen.

Grillaamisesta syntyvän muovijätteen, kuten makkara- ja lihapaketit voi lajitella muovipakkausten keräykseen.

”Muoveja ei pidä polttaa mökin tulisijassa, sillä palaessaan epäpuhtaasti niistä erittyy haitallisia yhdisteitä”, Heikkinen muistuttaa.

Kesäsuunnitelmissa voi olla terassin ja sen kalusteiden huolto tai uusiminen. Isot puutarhakalusteet eivät kuulu suuren kokonsa vuoksi kiinteistön jäteastioihin tai aluekeräyspisteisiin. Valmistusmateriaali ratkaisee, mihin puutarhakaluste lajitellaan.

”Jätekatoksessa jätteiden pitää mahtua niille varattuihin astioihin. Jos esimerkiksi terassin polypropeeninen kaluste ei mahdu sekajätteelle varattuun astiaan, se tulee viedä lajittelukeskukseen. Kyllästetty puu taas on vaarallista jätettä”, Heikkinen ohjeistaa.

Kesällä vaaratilanteita voi aiheutua esimerkiksi jäähdyttämättömänä jäteastiaan laitetuista grillihiilistä. Jäähtymisen jälkeen ne kuuluvat Heikkisen mukaan tiiviisti pakattuna sekajätteeseen.

Kun kaikki jätteet lajitellaan oikein ja niihin kuuluviin astioihin, ne voidaan jatkojalostaa uudelleen käyttöön. Tällöin myös sekajätteeseen eli polttoon päätyy mahdollisimman vähän materiaalia.

KESÄN LAJITTELUVINKIT

Muovi:
1. Aurinkorasvapullot, muoviset makkara- ja grillilihapaketit sekä muoviset jäätelöpakkaukset lajitellaan muovipakkausten keräykseen. Huuhdo ja valuta tarvittaessa ennen lajittelua.

Pahvi ja kartonki
2. Kartonkiset kertakäyttölautaset, mukit ja jäätelöpaketit lajitellaan keräyskartongin joukkoon. Huuhdo ja valuta tarvittaessa ennen lajittelua.

Vaarallinen jäte
3. Sumutettavat hyttyskarkotteet ovat kodin vaarallista jätettä. Ne voi viedä kuntien jäteasemille, vaarallisten jätteiden kiertävään keräykseen tai keräyspisteille.
4. Kyllästetyt terassilaudat ja puutarhakalusteet ovat vaarallista jätettä ja ne pitää toimittaa kyllästetyn puun erilliskeräykseen.

Lasi
5. Lasiset purkit lajitellaan lasinkeräykseen. Huuhdo tyhjät purkit ennen keräykseen laittamista. Rikkoutuneet kahvipannut ja posliini eivät kuulu lasinkeräykseen vaan sekajätteeseen.
6. Pantittomat lasiset mehupullot kuuluvat lasinkeräyksen joukkoon.
7. Virvoitusjuoma-, olut- ja viinipullot kannattaa palauttaa kauppaan. Uudelleenkäytettävät lasipullot täytetään uudelleen ja muut toimitetaan teollisuuden raaka-aineeksi.

Metalli
8. Säilykepurkit, lasipurkkien kannet, alumiinifoliot sekä puhtaiksi huuhdellut alumiinivuoat ovat pienmetallia tai keräysmetallia. Avaa, tyhjennä, huuhtaise ja litistä.
9. Alumiinitölkit voi palauttaa kaupan palautusautomaattiin. Metallia voidaan kierrättää lähes loputtomiin. Metallitölkeistä valmistetaan uusien tölkkien raaka-ainetta.

Sekajäte
10. Grillihiilet, tupakantumpit ja tuhka laitetaan sekajätteen joukkoon, mutta vasta jäähtyneinä ja kytemättöminä. Pakkaa ne tiiviiseen pussiin.
11. Muoviset kertakäyttöastiat ja -aterimet kuuluvat sekajätteeseen.
12. Rikki menneet uimarenkaat, rantapallot ja uimapatjat laitetaan sekajätteeseen, koska ne on useimmiten valmistettu PVC-muovista eivätkä ne ole pakkausjätettä.

L&T:n viestintä
viestinta@lassila-tikanoja.fi

Kuvapankki

Lassila & Tikanoja on palveluyritys, joka tekee kiertotaloudesta totta. Yhdessä asiakkaidemme kanssa pidämme materiaalit, tehtaat ja kiinteistöt mahdollisimman pitkään tuottavassa käytössä sekä tehostamme raaka-aineiden ja energian käyttöä. Näin toimien luomme enemmän arvoa kiertotaloudella sekä asiakkaillemme, henkilöstöllemme että yhteiskunnalle laajemmin. Kun onnistumme tässä, myös omistajillemme tuotettu arvo kasvaa. Tavoitteenamme on jatkuvasti kasvattaa toimintamme hiilikädenjälkeä eli positiivista ilmastovaikutusta. Sosiaalista vastuuta kannamme muun muassa huolehtimalla oman henkilöstön työkyvystä sekä tarjoamalla töitä myös niille, joiden on vaikea työllistyä. L&T toimii Suomessa ja Ruotsissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2023 oli 802,1 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 8 160 henkilöä. L&T on listattu Nasdaq Helsingissä.