Lassila & Tikanoja ja Neova yhdistävät puuenergialiiketoimintansa

17.12.2021 klo 13.00

Lassila & Tikanoja ja Neova Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen puuenergialiiketoimintojensa yhdistämisestä. Lassila & Tikanojan omistamaan L&T Biowatti osakeyhtiöön siirtyy Neova Oy:n puuenergialiiketoiminta. Yhdistymisen jälkeen yhtiö jatkaa itsenäisenä osakeyhtiönä. Yhteisyrityksen liikevaihto on noin 100 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa tulee työskentelemään 112 henkilöä. Järjestely edellyttää kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen hyväksynnän.

Yhteisestä yhtiöstä tulee merkittävä bioenergia-alan palveluyritys, jolla on koko maan kattava myynti- ja hankintaverkosto. Yhtiöllä on toimitusvarmuutta turvaava laaja terminaaliverkosto sekä monipuoliset raaka-aineen hankintakanavat, jotka kattavat metsänomistajilta hankittavan puun, sahanpurun ja muut metsäteollisuuden sivuvirrat, kierrätyspuun, ja lisäksi valmiit puuenergian tuontikanavat. Keskeisiä asiakkaita ovat energiayhtiöt ja kuitu- sekä tukkipuuta hyödyntävä teollisuus. Yhtiö tulee toimimaan Suomessa ja Virossa.

”Puupolttoaineiden merkitys fossiilisista polttoaineista luovuttaessa on keskeinen. Yhteisen yhtiön myötä pystymme palvelemaan asiakkaita maantieteellisesti laajemmalla alueella ja kehittämään tehokkaammin palveluita ja toimintaa.”, kertoo Lassila & Tikanojan lakiasiainjohtaja Sirpa Huopalainen.
”Puunhankinnassa yhtiöillä on vain vähän päällekkäisiä toimintoja. L&T:n Biowatti tuo yhtiöön vankan osaamisen ja olemassa olevat hankintakanavat kotimaiselle puulle sekä kierrätyspuulle ja Neovalla on puolestaan tarjota kotimaisen hankintaketjun lisäämiseksi valmiit kanavat puun tuontiin ja oma organisaatio mm. Virossa,” sanoo Neovan toimitusjohtaja Vesa Tempakka.
Yhteisyrityksestä Lassila & Tikanoja Oyj omistaa 55 prosenttia ja Neova Oy 45 prosenttia. Osapuolet ovat sopineet, että yhtiölle nimitetään hallitus, johon kumpikin omistaja nimittää kaksi jäsentä ja hallituksen puheenjohtajaksi haetaan henkilö omistajien ulkopuolelta. Yhdistymisen on määrä arviolta tulla voimaan vuoden 2022 loppuun mennessä ja yhtiön nimi päätetään myöhemmin.

L&T Biowatti Oy:n liikevaihto oli 2020 noin 46 miljoonaa euroa ja se työllistää 63 henkilöä sekä laajan alihankintaverkoston puunkorjuu-, haketus-, murskaus- ja kuljetusalalla. Neovalta yhtiöön siirtyy liikevaihtoa noin 50 miljoonaa euroa ja 49 henkilöä Suomesta ja Virosta. L&T Biowatti Oy:n henkilöstö jatkaa yhtiön palveluksessa ja Neovalta siirtyvä henkilöstö siirtyy yhteiseen yritykseen ns. vanhoina työntekijöinä.

Yhteisen yhtiön toiminta voi alkaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyttyä järjestelyn. Siihen asti yhteisyrityksen osapuolet jatkavat omia liiketoimintojaan itsenäisesti erillisinä yhtiöinä.

Lassila & Tikanoja
Sirpa Huopalainen