Lassila & Tikanoja vastaamaan Metsä Groupin uuden biotuotetehtaan rakennusvaiheen jätehuollosta ja tukipalveluista

12.4.2021 klo 08.27

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre on valinnut Lassila & Tikanojan uuden biotuotetehtaansa rakennusvaiheen jätehuollon ja tukipalveluiden kumppaniksi. L&T:n tehtävänä on varmistaa kierrätyksen onnistuminen työmaalla sekä rakennustöiden sujuvuus muun muassa imuautopalveluilla ja työmaan talonmiespalveluilla. Rakentamisen aikana työmaa-alueella tulee työskentelemään kymmenittäin L&T:läisiä ja L&T:n kalustoyksiköitä joka päivä. Sopimus kattaa koko rakennusvaiheen. Biotuotetehdas käynnistetään vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä.

Metsä Groupin Kemin biotuotetehdas on valmistuessaan Pohjolan tehokkain puuta jalostava laitos. Kyseessä on Suomen metsäteollisuuden historian suurin investointi, arvoltaan 1,6 miljardia euroa. Ympäristö-, energia- ja materiaalitehokas tehdas toimii täysin ilman fossiilisia polttoaineita. Biotuotetehdas valmistaa sellun lisäksi paljon muita erilaisia biotuotteita ja tuottaa biopohjaista sähköenergiaa selvästi enemmän verrattuna perinteiseen sellutehtaaseen.

”Olemme iloisia siitä, että Metsä Group valitsi meidät kumppanikseen tähän poikkeuksellisen mittavaan rakennusprojektiin nykyisten tehtaiden jatkuvien palvelujen lisäksi. Ympäristötehokkuus ja korkeimpien standardien mukaan tehty vastuullisuustyö yhdistävät molempia yrityksiä. On hienoa, että saamme olla Metsä Groupin tukena varmistamassa työmaan korkean kierrätysasteen ja tehokkaan toiminnan”, sanoo Antti Tervo, Teollisuuspalveluiden toimialajohtaja Lassila & Tikanojasta.
L&T toteuttaa kiertotaloutta käytännössä

Vastuullisuus oli Metsä Groupille keskeinen valintaperuste. L&T pystyy varmistamaan kerätyille jätejakeille mahdollisimman kattavan hyötykäytön vastuullisesti ja asiakkaalle läpinäkyvästi. Jotta rakennustyömaan kierrätys onnistuu, L&T myös suunnittelee jätelavojen sijoittelun, varmistaa paikan päällä niiden oikean täytön jakeiden mukaan sekä sopivan tyhjennysvälin.

Rakennustyömaa-alue on vanhaa merenpohjaa ja imuautopalveluilla varmistetaan, että työmaan kaivuut pysyvät kuivana. Lisäksi L&T:n työmaatalonmiehet huolehtivat alueen yleistöistä kuten aitojen pystytyksistä, hiekoituksesta, parakkien kunnossapidosta ja monista muista avustavista töistä.

”Haluamme alansa parhaat ammattilaiset ja osaajat kumppaneiksi rakentamaan vastuullisesti moderni biotuotetehdas Kemiin. Kumppaneiltamme edellytämme sitoutumista projektin tavoitteisiin niin turvallisuuden, aikataulun kuin laadun suhteen. L&T toimii näiden periaatteiden mukaisesti ja meillä on kaikki edellytykset toteuttaa onnistunut suurprojekti yhdessä,” kertoo biotuotetehdasprojektin johtaja Jari-Pekka Johansson Metsä Fibreltä.
Lisätietoa:

Antti Tervo, toimialajohtaja, teollisuuspalvelut, Lassila & Tikanoja, puh. 050 349 3702, antti.tervo@lassila-tikanoja.fi

Lassila & Tikanoja on palveluyritys, joka tekee kiertotaloudesta totta. Yhdessä asiakkaidemme kanssa pidämme materiaalit, kiinteistöt ja teollisuuslaitokset mahdollisimman pitkään tuottavassa käytössä sekä tehostamme raaka-aineiden ja energian käyttöä. Näin toimien luomme enemmän arvoa kiertotaloudella sekä asiakkaillemme, henkilöstöllemme että yhteiskunnalle laajemmin. Kun onnistumme tässä, myös omistajillemme tuotettu arvo kasvaa. Tavoitteenamme on jatkuvasti kasvattaa toimintamme hiilikädenjälkeä eli positiivista ilmastovaikutusta. Sosiaalista vastuuta kannamme muun muassa huolehtimalla oman henkilöstön työkyvystä sekä tarjoamalla töitä myös niille, joiden on vaikea työllistyä. L&T toimii Suomessa ja Ruotsissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2020 oli 751.9 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 8 100 henkilöä. L&T on listattu Nasdaq Helsingissä. www.lt.fi.