Vieraslajit vaarantavat luonnon monimuotoisuuden: kurtturuusun kasvatuskielto voimaan kesäkuussa

26.4.2022 klo 08.00

Kurtturuusu eli Rosa rugosa on kansallisesti haitallinen vieraslaji, jonka kasvatuskielto tulee Suomessa voimaan 1.6.2022. Lassila & Tikanojan kiinteistöhuollossa viherpalvelujen liiketoimintapäällikkö Satu Sokkinen arvioi, että yrityksen asiakkaista noin puolella hävitystyö on vielä aloittamatta. Kurtturuususta halutaan eroon, sillä se valtaa tilaa Suomen alkuperäiseltä luonnolta ja on siten vaaraksi luonnon monimuotoisuudelle.

Sokkisen mukaan kurtturuusua on erityisesti jäljellä vielä isojen kiinteistöyhtiöiden pihoilla sekä yhteisillä alueilla, kuten puistoissa ja rannoilla.

”Asiakkaistamme noin puolet ovat jo ryhtyneet toimenpiteisiin kurtturuusun poistamiseksi. Monilla työ on kuitenkin vielä aloittamatta, ja kurtturuusua löytyy vielä paljon. Haasteena on se, että kaikki eivät tunnista kurtturuusua ja ymmärrä, että tavallinen puutarhakasvi voikin olla haitallinen vieraslaji”, kertoo Sokkinen.

Haitalliset vieraslajit ovat yksi merkittävimmistä luontokadon aiheuttajista. Suomen luonto on herkkä, ja sen kasvillisuus on sopeutunut ja valikoitunut ankariin oloihin. Muualta tuodut kasvit ja eläimet voivat ottaa yliotteen luonnosta, ellei siihen puututa ajoissa.

”Nyt kurtturuusun hävittäminen on vielä realistinen tavoite, mutta parinkymmenen vuoden kuluttua mitään ei ole enää tehtävissä”, Sokkinen sanoo.
Kurtturuusu tuotiin Suomeen jo 1800-luvulla. Lajista tuli erittäin suosittu, koska kurtturuusua on helppo kasvattaa lisää. Suomen olosuhteet ovat myös otolliset kurtturuusun omatoimiseen lisääntymiseen. Valtioneuvoston asettaman kasvatuskiellon tarkoituksena on varmistaa, että kurtturuusu ei valtaa kotoperäisten lajien elinympäristöjä. Tällä hetkellä on jo voimassa maahantuonti- ja myyntikielto.

Kurtturuusun tilalle voi istuttaa niittyä
Kurtturuusun poistaminen on jo itsessään teko luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi, mutta biodiversiteetin säilymistä voi parantaa myös kiinnittämällä huomiota siihen, miten kurtturuusu poistetaan ja mitä sen tilalle laitetaan. Kurtturuusut voidaan joko näivettää, tukahduttaa tai kaivaa ylös. Näistä näivettäminen ja tukahduttaminen ovat luonnon kannalta hellävaraisimmat toimenpiteet.

”Poistettujen kurtturuusujen tilalle voi laittaa esimerkiksi niittyä. Se on nurmikkoa, pensaita tai kivetystä parempi ja edullisempi ratkaisu biodiversiteetin säilyttämiseksi, ja se tarjoaa elinympäristön monenlaisille kasveille ja eläimille auttaen pitämään alueen ekosysteemin riittävän laajana. Tällaisia ratkaisuja olemme jo tehneet muutamien asiakkaiden kanssa”, Sokkinen kertoo.

Monimuotoisempi rakennettu ympäristö auttaa myös paikkaamaan infran puutteita. Ilmastonmuutos voimistaa sateita, mikä pahentaa tulvia. Monimuotoinen ympäristö ja viheralueet sitovat taivaalta tulevaa vettä ja helpottavat myös hulevesien käsittelyä.

Miten kurtturuusun tunnistaa?

Kaikkia ruusuja ei tarvitse hävittää. Kurtturuusun tunnistaa seuraavista tunnusmerkeistä:

• Erittäin kurttuinen lehti
  • Kukassa on viisi vaaleanpunaista tai valkoista terälehteä
  • Varressa piikit ovat suoria, vaihtelevan kokoisia ja karvaisia, ja niitä on tiheästi alhaalta ylös.

Satu Sokkinen
Viherpalvelujen liiketoimintapäällikkö