Kippilavaa käytetään paljon muualla Euroopassa, mutta Suomessa se on täysin uusi jätelogistiikan apuväline. Lassila & Tikanoja tuo näppärän uutuuden rakennustyömaiden ja esimerkiksi talkootyön käyttöön kesän edetessä.
Kun rakennusjätteitä tai vaikkapa talkoojätteitä pitää koota yhteen, lajitella ja siirtää muualle, Suomessa on perinteisesti tilattu paikalle mahdollisimman iso vaihtolava. Suomalaiset ovat siirtolavakansaa, vaikka mitään varsinaista logistista pakkoa tälle ei ole ollut.
Perinteisellä vaihtolavalla on toki paikkansa silloin, kun rakennustyömaa on laajemmalla alalla ja tilaa on riittämiin. Vaihtolava on kuitenkin suurikokoinen, ja varsinkin kaupunkien keskustojen ahtaissa paikoissa niitä tyypillisesti mahtuu työmaalle enimmillään kaksi.
Lainsäädäntö kuitenkin edellyttää nykyään työmailla tarkempaa jätteiden lajittelua useampaan jakeeseen. Isokokoisemmat vaihtolavat saattavat seistä rakennustyömailla pitkäänkin puolityhjinä, kun tiettyä jätelajia ei ole kertynyt tarpeeksi tyhjennykseen.
Kippilava tarjoaa ratkaisun näihin ongelmiin, sillä kokonsa puolesta se mahtuu pienempään tilaan kuin perinteinen vaihtolava ja on helpompi käsitellä myös kuljetuksessa.
Kippilavan avulla lajittelu työmailla tehostuu
Kippilava sopii jätteiden keräilyyn kaikkialle, missä on tilanahtautta ja lavoja joudutaan nostelemaan ja siirtelemään paljon. Etenkin kaupunkien pienissä tiloissa toimivat rakennus- ja remonttikohteet hyötyvät kippilavan käytöstä, sillä perinteistä vaihtolavaa pienemmän kokonsa ansiosta ne tuovat tilansäästöä työmaa-alueelle.
Kippilavan vetoisuus on kymmenen kuutiota, ja niitä pystytään toimittamaan samalla autolla kohteeseen kätevästi kaksin kappalein. Kun lava on pienempi kuin tavallinen vaihtolava, niitä mahtuu työmaalle useampi. Jätteet saadaan näin tehokkaammin ja lainsäädäntöä noudattaen lajiteltua, ja rakennustyömaille asetettu 70 prosentin lajitteluvaatimus on myös helpompi saavuttaa.
Pienempää lavaa voidaan joutua tyhjentämään useammin, mutta toisaalta, kun jätteitä lajitellaan työmailla uusien määräysten pohjalta tarkemmin, yhtä jätelajia ei pääse kertymään entisiä määriä.
Näppärä kippilava myös kuljettajalle helpompi
Kuljettajalle kippilava on helpompi käsitellä, sillä kippilava-autossa on automaatiota helpottamassa lavan liikuttelua ja sijoittamista. Myös lavan verkotus käy nappia painamalla, jolloin ihmisten turvallisuus ei vaarannu kiipeillessä.
Kippilava pystyy nimensä mukaisesti kippaamaan lastin isompaan kuljetuslavaan, esimerkiksi rekkakuormaan. Jatkologistiikan kannalta tämä on merkittävästi helpompaa, nopeampaa ja tehokkaampaa.
Kippilava on pienemmästä koostaan huolimatta varsin vankkaa tekoa, ja se kestää paremmin siirtelyä ja nostelua kuin perinteinen vaihtolava. Siihen voi lastata myös betonia ja muuta painavampaa materiaalia. Kun lava tuodaan kohteeseen, kippilavan auto pystyy nosturin avulla sijoittamaan myös lavan tarkemmin oikealle paikalle.
Tilaa kippilava talkoisiin
Paitsi työmaille ja remonttikohteisiin, kippilava sopii hyvin myös esimerkiksi talkoolavaksi. Kun lavoja voidaan tuoda näppärästi kaksi samalla kertaa, toiseen voidaan kerätä esimerkiksi kellarin ja varastojen romut ja vanhat polkupyörät, ja toiseen lehdet ja muu jäte, mitä syntyy siivouksesta.