Siirry sisältöön

Vinkki

Näin varmistat hygieniaturvallisen oppimisympäristön kouluissa

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Näin varmistat hygieniaturvallisen oppimisympäristön kouluissa</span>

Koronavirus on jättänyt viimeisen vuoden aikana pysyvät jäljet opiskeluun. Oppimisympäristön toimivuus, turvallisuus ja viihtyisyys ovat nyt entistä tärkeämmässä roolissa.

Mitä siivous- ja hygieniakäytännöissä pitäisi ottaa huomioon kouluissa? Entä mitä tehdä, jos varotoimenpiteistä huolimatta koulussa todetaan koronaepäily?

Minimoi koronatartuntariskit

Kouluissa oppilaiden ja opettajien terveyden turvaamiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Hyvä hygienia ja tihennetty siivoustaajuus ovat tehokkaimmat keinot viruksen leviämisen ennaltaehkäisyyn. Tehostamalla normaalia ylläpitosiivousta ja huolehtimalla hyvästä käsihygieniasta pystytään lisäämään oppimisympäristöjen turvallisuutta ja minimoimaan koronatartunnan riskejä. Tehostetussa ylläpitosiivouksessa siivouskertoja lisätään, ja tämän lisäksi kriittiset pinnat, kuten ruokaloiden ja luokkien ovenkahvat, pulpetit, porraskäytävien kaiteet sekä valokatkaisijat desinfioidaan säännöllisesti.

Vaikka tehostetussa ylläpitosiivouksessa aktiivisessa käytössä olevat pinnat desinfioidaan, sillä saadaan poistettua vain olemassa olevat bakteeri- ja viruskasvustot, ja seuraava koskettelija saattaa jättää jälleen uusia pöpöjä pinnoille. Käsihygieniasta koulupäivän aikana on siis syytä muistuttaa koululaisia jatkuvasti.

Muistisäännöt koronan leviämisen ehkäisemiseen kouluympäristössä:

  • Turvavälit – Kouluympäristössä turvavälien muistaminen ja niistä kiinni pitäminen voi olla toisinaan haastavaa. Onneksi turvavälittämistä voidaan helpottaa pienilläkin muutoksilla, kuten järjestämällä luokkahuoneiden ja ruokailutilojen istumajärjestykset turvavälit huomioiden. Koululaisille kannattaa myös havainnollistaa konkreettisesti turvavälin merkitys eri tilanteissa. Esimerkiksi limsapulloja ei kannata jakaa kavereiden kanssa.
  • Käsihygienia – Kaikkien kouluympäristössä työskentelevien on hyvä muistaa ahkera käsienpesu aina ulkoa tultaessa sekä ruokailun ja wc-käynnin yhteydessä. Myös käsidesin käyttöä kannattaa tehostaa ja käsidesipisteitä lisätä useampiin paikkoihin, kuten luokkahuoneiden oville sekä ruokaloiden sisäänkäynneille.
  • Yskiminen, aivastelu ja niistäminen turvallisesti – Koululaisia on hyvä muistuttaa käsitaipeeseen yskimisestä. Niistämisen jälkeen pestään aina kädet, ja nenäliina laitetaan roskikseen.
  • Kasvojen koskettelun välttäminen – Korona- ja muut virukset sekä bakteerit siirtyvät kasvoista, suusta ja nenän alueelta käsiin ja päinvastoin, jolloin tartuntavaara kasvaa.
  • Flunssaoireiden ilmaantuessa kehotetaan jäämään kotiin.

Myös huoltajat ja vanhemmat voivat auttaa ehkäisemään viruksen leviämistä kouluissa ottamalla tehostetut hygieniakäytännöt osaksi perheen normaalia arkea, ja muistuttamalla, että koululaiset huolehtivat turvaväleistä ja käsien pesusta kodin lisäksi myös koulussa.

Mitä jos koulussa todetaan koronavirustartunta?

Tehostetusta ylläpitosiivouksesta ja hygieniakäytäntöjen tehostamisesta huolimatta kannattaa varautua myös tilanteisiin, joissa koronavirusepäily todetaan oppilaalla tai opettajalla. Näiden tilanteiden varalle on hyvä tehdä valmis toimintasuunnitelma, jotta kriittisellä hetkellä pystytään toimimaan ripeästi ja estämään tartunnan leviäminen.

Toimi näin, jos koulussa havaitaan koronatartunta:

  • Selvitä, missä koulun tiloissa ja keiden kanssa tartunnan saanut on mahdollisesti oleskellut. Lähetä sairastunut kotiin ja varmista, ettei hänen tarvitse matkustaa joukkoliikennevälineillä.
  • Selvitä esimerkiksi vanhemmilta, voivatko he järjestää kotimatkan. Sairastuneelle voi antaa myös hengityssuojaimen mikäli sellaisia on saatavilla.
  • Pyydä muita oppilaita ja henkilökuntaa poistumaan niistä tiloista, joissa sairastunut on oleskellut, ja eristä tilat. Estä kulku näihin tiloihin esimerkiksi Pääsy kielletty -opastein.
  • Tiedota tartunnasta muulle henkilökunnalle, kouluterveydenhuollolle sekä kiinteistöä huoltavalle toimijalle.
  • Konsultoi asiantuntijoita , mikäli tälle on tarvetta.
  • Kartoita eristettyjen tilojen tarpeellisuus, käyttöaste ja riski leviämiselle – esimerkiksi vain yhden ryhmän käytössä olevan luokkahuoneen kohdalla eristäminen on helpompaa, kuin suurten yhteiskäyttöisten tilojen, kuten ruokalan tai aulatilojen.
  • Sovi eristettyjen tilojen desinfioinnista. Jos tila on helppo eristää, eikä sitä välittömästi tarvita, voi desinfioinnin pyytää tehostetun ylläpitosiivouksen yhteydessä. Jos tila on hankalasti eristettävä ja sitä tarvitaan nopeasti, tilaa paikalle desinfioinnin epidemiaiskuryhmä.

Lisää vinkkejä löydät joka koulun koronamuistilistasta

Meillä kaikilla on oikeus turvalliseen ja terveelliseen oppimisympäristöön. Terveellinen oppimisympäristö syntyy, kun kaikki kantavat kortensa kekoon. Kun koulussa kiinnitetään huomiota hygieniaan, panostetaan yhteisiin pelisääntöihin ja toimitaan yleisten turvallisuusohjeistusten mukaisesti, myös koronavirus ja muut pöpöt pysyvät paremmin loitolla. Kokosimme vinkit turvallisempaan kouluympäristöön yksien kansien sisälle. Lataa ilmainen vinkkilista alta.

Lataa maksuton muistilista


Näin kutsut desinfioinnin iskuryhmän paikalle

Lisää tietoa koronaviruksesta ja sen leviämisen ehkäisystä

Uutiskirje_moduuli_kuva_4x5

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeemme tilaajana saat aina ensimmäisten joukossa ajankohtaisen tiedon ja mielenkiintoiset kirjoitukset suoraan sähköpostiisi sinua kiinnostavista aihealueista.