Kun vaarallisten jätteiden asianmukainen käsittely alkaa jo yrityksen pihalta, koko ketju on turvallinen sekä ihmisille että ympäristölle.
Vaarallisten jätteiden turvallisessa käsittelyssä ykkösasia on asianmukainen kerääminen ja jakeiden pito erillään.
– Eri jätejakeiden sekoittaminen voi aiheuttaa vaarallisia tilanteita. Varsinkin nestemäisissä kemikaaleissa voi syntyä erilaisia reaktioita ja siellä on aina syttymisen mahdollisuus, kertoo yksikönpäällikkö
Henri Liukkunen
vaarallisten jätteiden käsittelylaitoksella Lahdessa.
Jätejakeet väärissä paikoissa ovat iso riski myös ympäristölle, jätteitä kerääville kuljettajille sekä kaikissa käsittelynaikaisissa prosesseissa.
– Vaarallisia jätteitä ei missään nimessä saa laittaa sekajätteeseen, Liukkunen korostaa.
– Kun keräilyvälineet ja varastopaikat ovat asianmukaiset, vältytään myös vuotoriskeiltä. Se kiikkerä tynnyri hallin kulmalla voi johtaa siihen, että jäteöljy löytyy jostain viereisestä avo-ojasta.
Asialliseen prosessiin liittyy myös se, että kuljetukset hoidetaan siihen soveltuvalla kalustolla, ja sen tekevät kuljettajat, joilla on tehtävään vaadittu pätevyys.
Vaarallisten jätteiden kierrättämiseen Liukkusella on helppo nyrkkisääntö.
– Jätteet pitää toimittaa eteenpäin vähintään kerran vuodessa. Aina kun varastointiajat kasvavat, kasvavat myös riskit sille, että jotain sattuu.
Jätejakeiden seurattavuus tulee korostumaan ja tarkentumaan tulevaisuudessa, joten siksi asiaan kannattaa kiinnittää huomiota yrityksissä hyvissä ajoin. L&T:ltä saa kaikille jätejakeille niin keräilyastiat kuin asiantuntevan neuvonnan ja opastuksen lajitteluun.
Käsittelyssä kolmenlaisia jakeita
Vaarallisten jätteiden käsittely vaatii tiukat ympäristöluvat, joiden noudattamista Ely-keskus ja Lahden kaupungin ympäristöosasto valvovat säännöllisillä käynneillään.
– Raportoimme toiminnasta vuosittain, ja teemme aktiivista yhteistyötä viranomaisten kanssa. Asioita tietysti tarkennetaan ja parannetaan myös jatkuvasti, Henri Liukkunen sanoo.
L&T:n laitoksella Lahdessa käsitellään öljyisiä vesiä, emäs- ja happopitoisia liuoksia sekä glykoleita.
Öljyisiä vesiä tulee muun muassa laivoista ja satamista, säiliöpuhdistuksesta sekä autokorjaamoilta, emäs- ja happopitoisia liuoksia pintakäsittely- ja metalliteollisuudesta. Glykolien käsittely on käytännössä autotoimialalta tulevien jarru- ja jäähdytinnesteiden prosessointia.
Kaikkiaan Lahteen saapuvista jätteistä saadaan kierrätykseen – joko uusina raaka-aineina tai puhdistettuna, viemäröintikelpoisena vetenä – noin 75–80 prosenttia.