Artikkelit

Viheralan yhteiset pelisäännöt hyödyttävät viherpalveluiden ostajaa

Kirjoittanut Lassila & Tikanoja | Sep 12, 2019 8:08:36 AM

L&T on aktiivisesti mukana kehittämässä innovatiivisia ratkaisuja ja kestävän kehityksen toimintaperiaatteita viheralalla. Viherpalveluiden liiketoimintapäällikkö Satu Sokkinen kertoo hankkeista ja siitä, miksi kestävän kehityksen periaatteet tuovat lisäarvoa ympäristön lisäksi myös alan toimijoille!

Kestävä kehitys on L&T:n yritystoiminnan keskiössä. Viheralalla toimittaessa tulevaisuuden uhkakuvien ja mahdollisuuksien kartoittaminen sekä niihin reagoiminen mahdollistaa sen, että myös jatkossa voimme nauttia luonnon vehreydestä. Viime vuosina L&T:lla on ollut kunnia osallistua hankkeisiin, joissa eri alojen asiantuntijoiden kanssa on yhdessä suunniteltu yritystoiminnan uusia periaatteita kestävämmän maailman ja laadukkaamman työskentelyn puolesta.

Kunnossapidon KeSy -hankkeessa L&T kutsuttiin mukaan työryhmään, jossa asiantuntijat uurastivat kestävämmän ympäristörakentamisen parissa. Lopulta työskentelyn tuloksena syntyi koko Suomen kattava ohjeistus, jonka avulla esimerkiksi vesiekosysteemien luontaista kasvillisuutta voidaan vaalia tulevien sukupolvien iloksi.

KiinteistöRYL:n ulkoalueiden päivityshanke puolestaan jatkuu edelleen. Viimeksi vuonna 2009 päivitetty KiinteistöRYL on kiinteistöalan laatima yhteinen kuvaus kiinteistöpalveluiden yleisistä laatuvaatimuksista. L&T on mukana myös tässä hankkeessa asiantuntijan roolissa. Esimerkin ja jatkuvan kehittämisen kautta voidaan tuottaa arvoa sekä yrityksille että koko toimialalle.

“Pyrimme aina tekemään työmme mahdollisimman ympäristöystävällisesti, tehokkaasti ja oikea-aikaisesti. Huolehdimme myös henkilökuntamme osaamisesta perehdyttämällä heitä jatkuvasti kestävän kehityksen mukaisiin työtapoihin” , Sokkinen kertoo.

Kestävä kehitys osana luontoarvoja

Satu Sokkisen mukaan Kunnossapidon KeSy -hanke sekä KiinteistöRYL:n ulkoalueiden päivityshanke vastaavat viheralan muutokseen, joka näkyy erityisesti arvoissa.

KeSy-hankkeen perimmäisenä tarkoituksena oli selvittää, miten sekä palveluntuottaja että tilaaja voivat huomioida kestävän kehityksen periaatteet ja luontoarvot paremmin omassa työskentelyssään. KeSy-hanke kesti puoli vuotta ja valmistui keväällä 2018.

“Luontoarvojen kasvun myötä asiakkaat odottavat, että yritykset toimivat kestävää kehitystä edistävällä tavalla. Hankkeessa luotiin uusia ympäristöystävällisiä toimintatapoja, esimerkiksi vältämme turhaa edestakaisin ajelua ja ympäristöä kuormittavia torjunta-aineita, kuten glyfosaattia , Sokkinen toteaa.

KiinteistöRYL:n päivityshanke alkoi vajaa vuosi sitten ja se valmistuu vuoden 2019 aikana.

“Tässä hankkeessa luodaan yhteinen palvelukuvaus ja laatukriteerit ulko- ja viheralueiden yllä- ja kunnossapitoa varten. Kun viheralalla on yhteiset pelisäännöt, niiden mukaan toimiminen on helpompaa. Samalla edistämme kestävää kehitystä, toiminnan tehokkuutta ja tasaista laatua” , hän lisää.

Uudistuksista hyötyy myös viherpalveluiden ostaja

Ympäristön ja palveluntarjoajien lisäksi myös viherpalveluita ostava taho hyötyy palvelukuvauksien ja työskentelyohjeiden selkeyttämisestä. Sokkisen mukaan on helpompaa tehdä viheralueiden kunnossapitoa ja huoltoa oikealla tavalla, oikeilla välineillä ja oikea-aikaisesti, kun laatukriteerit ja toimintatavat ovat kaikille osapuolille selkeät. Kokonaisuus on suuri, mutta lopputulos on vaivan arvoinen.

“Jos toimintatavat eivät ole selvät, saatetaan tehdä turhaa työtä. Samaten jos palvelun tarpeeseen havahdutaan liian myöhään, lopputulos on aina kalliimpi kuin ajoissa reagoidessa. Laatukriteerit ja toimintaohjeistukset pitävät myös huolen siitä, että työn laatu on kohdallaan ja henkilökunnan osaaminen riittävää” , Sokkinen kertoo.

Uudistusten hyödyt viherpalvelujen ostajalle:

  • selkeät palvelukuvaukset tekevät ostamisen helpommaksi
  • kun turha työ vältetään, säästyy aikaa ja rahaa
  • urakoitsijan osaamisesta huolehtiminen ja laatukriteerit takaavat, että työn laatu on kohdallaan
  • hyvin hoidetun viheralueen arvo nousee.

Mitä kannattaa huomioida viherpalveluita ostettaessa? Lataa Viherrakentamisen ostajan opas tästä

Tavoitteena tasainen laatu ja tyytyväiset asiakkaat

L&T haluaa jatkuvasti kehittää toimintaansa ja katsoa pitkälle eteenpäin. Seuraavaksi vuonna 2020 tarkoituksena onkin hakea RALA-sertifiointia , eli rakentamisen laatu -sertifikaattia. Sokkinen kertoo, että arvostetun sertifioinnin tavoitteena L&T:lle on konkreettisesti osoittaa toimintatapojen kestävyys, joka leikkaa läpi yritystoiminnan.

“Meidän toiminnassa ovat monet asiat hyvin. Haluamme kuitenkin taata asiakkaillemme tasaista ja varmaa laatua jatkuvasti, sekä toimia hyvänä työpaikkana henkilökunnallemme, jonka vuoksi pyrimme koko ajan parantamaan toimintaamme” , Sokkinen kertoo.

L&T aikoo jatkossa panostaa entistä enemmän myös työn jäljen visuaalisuuteen sekä siihen, että asiakas on tyytyväinen koko yhteistyön ajan, eikä vasta lopputuloksen nähdessään. Matka on tässäkin tapauksessa yhtä tärkeä kuin määränpää.

“Toiminnan kehittäminen ja kestävän kehityksen mukainen työskentely on jatkuva prosessi, eikä kaikkea voi laittaa kerralla uusiksi. Olemme kuitenkin oikealla tiellä” , Sokkinen toteaa.