Siirry sisältöön

Blogi

Palaute rakentamassa merkityksellistä työhyvinvointia

Kiti Kontio | Projektipäällikkö, Kiinteistöpalvelut
Kiti Kontio | Projektipäällikkö, Kiinteistöpalvelut
  • 2 minuutin lukuaika
L&T Kiinteistopalvelut esihenkilotyo ja palaute Kiti Kontio

Miten palautteenanto ja -saaminen voivat tukea organisaatioiden työhyvinvointia? L&T:n kiinteistöpalveluiden projektipäällikkö ja esihenkilötyön kehittäjä Kiti Kontio pohtii blogikirjoituksessaan miten arvokasta ja tärkeää on muistaa antaa palautetta ja miten saatu palaute auttaa kehittämään omaa toimintaa ja tekemään meidät kaikki näkyviksi.

Parhaimmillaan työ mahdollistaa kokemuksen tulla näkyväksi ja kuulluksi. Minun taidoillani ja tekemisellä on merkitystä ja se tulee näkyväksi kun saan palautetta. Minua kuullaan ja palautteeni on arvokasta. Se vahvistaa työitsetuntoa ja saa meidät kukoistamaan.

Hyvä, kannustava, arvostava ja kiittävä palaute on perusta.

Valitaan nähdä hyvää ja sanoitetaan sitä. Paikkansa on myös rakentavalle palautteelle, saamme mahdollisuuden tarkastella työmme vaikutusta muihin, sekä arvokkaan toisen kokemuksen. Itse kaipaan rakentavaa palautetta juuri siksi, että haluan kehittyä, oppia ja ymmärtää työni vaikutusta muihin. 

Itsearvioinnissa ja oman toiminnan reflektoinnissa on oma tärkeytensä, mutta siinä huomiot rakentuvat oman ajattelun kautta. Saatu palaute tukee meidän kykyämme reflektoida omaa toimintaamme paremmin ja tietoisuuden kautta opimme harkitsemaan ja huomioimaan muitakin näkökulmia.

Miten voikin olla, että tämä supervoima  (palaute) on edelleen hyödyntämättä niin monessa työyhteisössä? Kuten moni kulttuuria ylläpitävä asia, tämäkin vaatii tietoista tekemistä, sinnikkyyttä, toistoja ja harjoittelua. Annettu palaute ja vastaanotettu palaute kerrallaan.

 

Esihenkilön ja alaisen palautteenanto on molemminpuolista

Esihenkilötyössä palaute esihenkilöltä tiimiläiselleen on perustuksissa, hyvä yhteistyö rakentuu luottamuksen osalta myös siihen, että saan palautetta, miten minulla työ sujuu. Tiedän missä olen hyvä, missä olen onnistunut ja mitkä ovat niitä asioita missä voin oppia ja kehittyä. Aivan yhtä tärkeää on palaute esihenkilölle, miten hän onnistuu minun johtamisessani, mitä on syytä jatkaa, mitä ehkä harkita uudelleen ja mitä lisätä. Näissä kohdissa palaute perinteisemmässä muodossa tunnetaan ja tunnistetaan. 

Palaute työyhteisössä kulkee parhaimmilla joka suuntaan, siis myös sivulle, tukitoimille, palautteena teams-palaverin vetäjälle, koulutuksen pitäjälle, ravintolan henkilökunnalle tai sille tuntemattomalle, joka pitää ovea auki. Tänä päivänä meidän moni kohtaaminen tapahtuu somessa tai muuten digiväylissä, siellä tärkeä palaute on tykkäys tai kommentti ehkä kannustava hymynaama tai halaus pikaviestinä. 

Mikään ei kuitenkaan tule korvaamaan sitä kokemusta, kun sinua katsotaan silmiin ja kerrotaan mitä olet tehnyt hyvin.

 

Eikä mikään myöskään korvaa sitä, että kun on rakentavan palautteen aika, sinä saat sen kahden kesken ja arvostavasti, eikä niin että se kulkee käytävillä muiden puheissa. Vuorovaikutus tapahtuu kohtaamisessa ja se on paljon muutakin kuin se mitä me sanomme, ennen kaikkea miten me sanomme.


Meillä L&T Kiinteistöpalveluissa tämä vuosi tulee olemaan palautteen vuosi. On jo viime vuonna kouluttauduttu, treenattu ja aloitettu. Tänä vuonna opetellaan ja tehdään lisää. 

 

Tilaa Kiinteistöt ja ylläpito -uutiskirje

Uutiskirje_moduuli_kuva_4x5

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeemme tilaajana saat aina ensimmäisten joukossa ajankohtaisen tiedon ja mielenkiintoiset kirjoitukset suoraan sähköpostiisi sinua kiinnostavista aihealueista.