2022 oli muutosten vuosi päivittäistavarakaupan alalla. Uusi jätelaki astui voimaan 1.7.2022 ja kiristyneet vaatimukset jätteiden lajittelussa toivat uudenlaista toimintaa kaupan henkilökunnan arkeen. Muutos on näkynyt myös konkreettisesti kaupan jätehuoltotiloissa lisääntyneinä keräilyvälineinä.
Viime vuonna vierailin ympäristömanagerina lähes 150 päivittäistavarakaupassa, niin suurissa kuin pienissäkin. Yhdessä kauppiaiden kanssa saimme isoja muutoksia aikaan niin jätehuollossa kuin jätekuluissakin. Myös tänä vuonna kannattaa kaupan alalla kiinnittää huomioita jätehuoltoon entistä enemmän, sillä jätteiden huolellisella lajittelulla on mahdollista saada jätekulut kuriin. Jätehuollon kehittämisessä vaaditaan kuitenkin hieman sitoutumista niin kauppiaalta kuin kaupan henkilökunnaltakin.
Usein kauppakäynnilläni törmään siihen, että rakennus on suunniteltu 1980-luvulla tai aikaisemmin ja siihen aikaan lajittelua ei tehty oikeastaan lainkaan samassa mittakaavassa kuin nyt. Jätetiloilta ei siis tuolloin paljon vaadittu, vaan riitti, että tilasta löytyy tarpeellinen määrä sekajäteastioita. Tänä päivänä asiat ovat kuitenkin onneksi toisin. Kaikki kierrätettävät materiaalit pitää lajitella erikseen, tärkeimpinä biojäte, pahvi, kirkas kalvomuovi, paperi, metalli ja lasi.
Hyvin järjestetyt tilat mahdollistavat lajittelun
Mistä sitten taikoa lisää tilaa jätteiden keräilyvälineille? Miten kaikki nykyvaatimusten mukaiset jäteastiat saadaan mahtumaan kaupan takatiloihin, lastauslaiturille tai jätehuoneeseen? Yksi helppo keino on "siivota nurkat”. Vuosien varrella kannattaa käydä läpi kaikki kertyneet turhat tavarat, joita on varastoitu kaupan varastotiloissa. Jos ylimääräistä tavaraa on kertynyt paljon, kaupan takapihalle voi tilata vaikkapa vaihtolavan, kerätä tavarat siihen ja hoitaa tavarat kerralla kierrätykseen.
Toinen asia on tarkastaa keräilyvälineiden oikeanlainen mitoitus. Onko järkevintä ja tehokkainta kerätä esimerkiksi pahvi rullakoihin, paalaimeen vai puristimeen? Sama pätee myös muihin materiaaleihin: mitä suurempi määrä tiettyä materiaalia kaupasta kertyy, sitä suurempi keräilyvälineen olisi hyvä olla. Jätehuollon pitää olla henkilökunnalle turvallista, toimivaa ja vaivatonta, silloin jätteiden lajittelu onnistuu hyvin.
Kaupan tiloja remontoitaessa tai uudisrakennusta suunniteltaessa on hyvä ottaa meidät jätehuollon ammattilaiset ja asiantuntijat mukaan suunnittelutyöhön. Hyvin usein on käynyt, että suunnitellaan itse jätehuoltotila vain yhdeksi tilaksi, mutta ei kiinnitetä huomioita siihen, miten se tila toimii käytännössä. Ei riitä, että jätteiden keräilyvälineet saadaan mahtumaan sisälle, ne pitää myös saada tyhjennettyä turvallisesti ja sujuvasti. Tilan tulisi olla myös hyvin valaistu, selkeillä lajitteluopasteilla varustettu ja helposti pidettävissä puhtaana.
Näillä kaikilla asioilla on suuri merkitys jätteiden lajittelun onnistumiseen. Autamme mielellämme jätetilan suunnittelussa tai uudistamisessa, voit jättää yhteydenottopyynnön esimerkiksiKiertotalousosaajat-sivustolla.
Lajittelulla yhä kohti yhä korkeampaa kierrätysastetta
Vuoden 2022 viimeinen kauppakäyntini oli Itä-Helsingissä K-Market Kivikossa, jossa ilokseni kaikki jäteasiat olivat kunnossa. Henkilökunnan opastukseen oli panostettu paljon ja jätteiden lajittelu kaupassa oli huippuluokkaa. Kaupan jätteiden kierrätysaste oli viime vuonna peräti 86 %. Erittäin hyvä tulos! Kierrätysasteella tarkoitetaan kaupan kaikista jätteistä kierrätykseen lajiteltua jätteen määrää, loput 14 % ovat sekajätettä tai energiajätettä.
K-market Kivikon kauppias Tomi Pilkevaara ja L&T:n seniori ympäristömanageri Pekka Marttinen
Kaupan kierrätysastetta kauppiaat Tomi ja Maaret Pilkevaara seuraavat kuukausittain L&T:n Ympäristönetti-palvelussa , jonne kaikki kaupan jätemäärät ja -kulut raportoituvat. Tänä vuonna kauppiaan tavoite on nostaa kierrätysastetta entisestään ja se varmastikin toteutuu helposti, kun aloitamme yritysmuovipakkausten erilliskeräyksen K-Market Kivikossa.
Hyvin jäteasiat hoitava ja vastuullisuusasioissa valveutunut päivittäistavarakauppa on nykyaikaa, ja näitä asioita asiakkaatkin tänä päivänä haluavat. Olen kollegoideni kanssa apunasi kaikissa jätehuoltoon ja sen kehittämiseen sekä kaupan alan vastuullisuuteen liittyvissä asioissa.