Siirry sisältöön

Referenssi

Provinssin tähtiesiintyjätkin käyttävät Bajamajaa® - L&T hoitaa vessat

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Provinssin tähtiesiintyjätkin käyttävät Bajamajaa® - L&T hoitaa vessat</span>

Joka vuosi Seinäjoen Törnävänsaareen kokoontuu kolmeksi päiväksi kymmeniä tuhansia musiikin ystäviä nauttimaan ainutlaatuisesta festivaalista. Provinssin festivaalijohtaja Ville Koivisto kertoo, että vessojen toimivuus on yksi keskeisimmistä asioista tapahtuman onnistumisessa. Kesällä 2024 vieraat, henkilökunta ja esiintyjät käyttävät L&T:n Bajamajoja®.

Voiko kesää olla ilman Provinssia? Näin kysellään ainakin Etelä-Pohjanmaalla. Festivaalijohtaja Ville Koivisto toteaa kesän 2024 tapahtuman alla, että tilanne näyttää lupaavalta. Lippuja on ostettu ennakkoon vilkkaasti.

– Ison festivaalin järjestäminen alkaa yli vuotta aikaisemmin. Provinssin paikka on pysynyt samana, mutta joka vuosi tapahtuma pitää suunnitella ja rakentaa uudelleen kolmeksi päiväksi. Pitää maksimoida niin tilan käyttö kuin palvelutkin. Esimerkiksi vessoja tulee olla riittävästi ja oikeissa paikoissa. Wc-palvelujen määrän laskemme aina mieluummin yläkanttiin kuin liian vähäiseksi, Koivisto toteaa.

Koivisto on pitkän linjan tapahtuma-ammattilainen, joka toimii nykyään Provinssin festivaalijohtajana. Aikaisemmin hän oli festivaalin tuotantopäällikkö ja on siinä roolissa paneutunut palveluiden, kuten myös saniteettiratkaisujen tarpeeseen ja tilaamiseen.

L&T valikoitui kumppaniksi hyvän maineen ja kattavan Bajamaja®-kaluston ansiosta

Provinssi kilpailutti loppuvuodesta kesän 2024 tapahtuman saniteettiratkaisut, ja Lassila & Tikanojan Bajamaja- ja tapahtumapalveluiden kokonaisuus voitti kilpailutuksen. L&T:n myyntipäällikkö Niko Heino ja myyntineuvottelija Otto Mantere käärivät heti hihat, jotta homma saatiin alkuun. Varsinkin Mantere on jokakesäisenä Provinssin kävijänä innoissaan, kun pääsee kumppaneineen tuottamaan Bajamaja-palveluja suosittuun, paikalliseen tapahtumaan.

– Päädyimme L&T:hen, koska meillä on hyviä kokemuksia heidän tapahtumapalveluistaan esimerkiksi pääkaupunkiseudun isoista konserteista. Haluamme nostaa festivaalin palvelun tasoa, ja L&T tuntui sopivalta kumppanilta. Halusimme isot hartiat palvelun tuottamiseen, jotta saamme toimintaan myös jatkuvuutta, Koivisto miettii.

Mantere ja Heino kertovat, että L&T on tottunut tapahtumapalvelujen tuottaja. Pohjanmaalla se on ollut mukana muun muassa Suviseuroissa, jonne tarvittiin satoja Bajamajoja. Myös Provinssi on laajuudessaan yksi isoimmista saniteettipalvelujen tilaajista. L&T palvelee Provinssia uudelta Seinäjoen paikalliselta toimipisteeltä sekä Vaasan aluetoimipaikan kautta. 

Lassila&Tikanoja_Provinssikierros_web-10

Festivaalialueen ympäristöä vaalitaan yhteistyössä

– Säilytämme ja suojelemme festivaalialueen ainutlaatuista puistomaista luontoa. Seinäjoen kaupunki on hienosti tukenut tapahtuman järjestämistä ja rakentanut esimerkiksi viemäröinnin alueelle. Tämän lisäksi kiinteää infraa ei ole, joten kaikki tuodaan paikan päälle ja rakennetaan joka vuosi uudelleen, Koivisto sanoo.

Tämän takia Provinssi suosii vuokrakaluston käyttöä mahdollisimman paljon esimerkiksi myös lavojen ja ravintola-alueen pystyttämisessä. On kestävämpää käyttää tapahtumasta toiseen kiertävää kalustoa kuin hankkia sitä varastoon kolmen päivän tarpeeseen.

Provinssin yksi arvoista onkin ekologisuus ja kestävä kehitys. Nämä teemat otetaan huomioon myös palveluntarjoajia valitessa. Ison festivaalin järjestämisestä aiheutuu ympäristövaikutuksia, joita Provinssi pyrkii vähentämään aktiivisesti. L&T:n palveluratkaisuun kuuluu Bajamajojen lietteen asianmukainen hävittäminen. 

Lassila&Tikanoja_Provinssikierros_web-7

Pitkät sopimukset auttavat tapahtumapalveluiden kehitystyössä

Provinssi on ollut yli 40 vuoden ajan yksi maamme tärkeimmistä festivaaleista. Tapahtuma on muotoutunut omanlaisekseen, ja sitä myös kehitetään koko ajan. Koivisto kertoo, että palveluntarjoajien, kuten L&T:n, kanssa tehdään useamman vuoden sopimukset, jotta kokemusten kautta voidaan tehdä asioita aina vain paremmin.

– Provinssin tarjouspyyntö oli selkeä ja siihen oli helppo sijoittaa saniteettiratkaisujemme vaihtoehtoja. Tapahtumaan on tulossa laajalla skaalalla Bajamajoja, kuten perinteiset kemialliset Bajamajat, pisuaarit, invakontit ja wc-kontit. Lisäksi toimitamme Bajamaja Fresh -urinaalijärjestelmän anniskelualueelle. Tapahtumapalveluihimme kuuluvat myös suihkun sisältävät kokonaisuudet, jotka menevät backstagelle ja leirintäalueelle. Yksiköitä tarvitaan paljon ja esimerkiksi perustason Bajamaja Originaaleja menee alueelle 320, Heino luettelee.

L&T:n vahvuuksia kilpailutuksessa on laajan kaluston lisäksi Bajamajojen toiminnan viimeistely ja varustustaso. Esimerkiksi perusyksikössä, Bajamaja Originalissa, on paperiannostelijat ja käsihygienia hoituu antiseptisen geelin avulla. Saniteettipalvelujen kokonaisuuteen kuuluu lietesäiliöiden tyhjennys ja yksiköiden huolto. Osa yksiköistä yhdistetään viemäriverkostoon.

– Kokonaisuuden läpivienti on iso vääntö ja aloitamme rakentamisen heti juhannuksen jälkeen, jotta kaikki on valmiina festivaaliviikonlopuksi. Tämä on Seinäjoen yksikkömme kesän kohokohta, Mantere sanoo.

Lassila&Tikanoja_Provinssikierros_web-5

Wc-kaluston tarpeen suunnittelu alkuun ajoissa

Koivisto korostaa perinteisen tapahtuman kehittämistä. Myös L&T:n kanssa käydään wc-palvelujen sujuminen läpi tapahtuman jälkeen ja katsotaan, millaisia ideoita ja suunnitelmia toiminnan parantamiseen saadaan seuraavaa kesää varten.

Vuosittain mietitään muun muassa vessapalvelujen riittävyys ja sijoittelu. Koivisto pitää tärkeänä esimerkiksi sitä, että ravintola-alueella on tarpeeksi pisuaareja, ettei muualle synny jonoja. Kun yksikköjä on tarpeeksi, niitä myös käytetään, ja alue pysyy puhtaampana.

– Provinssin aikataulu on tiedossa jo hyvissä ajoin, joten voimme L&T:llä lukita varatun wc-kaluston kyseiseen tapahtumaan. Osa yksiköistä tulee Vaasan varastosta ja osa L&T:n muista yksiköistä. Myös meidän työtämme helpottaa, kun pääsemme ajoissa suunnittelemaan seuraavaa sesonkia, Mantere toteaa.

Koivisto painottaa kaluston riittävyyttä, koska ensimmäinen asia, josta tapahtumajärjestäjät saavat kävijöiltä palautetta, on vessajonojen pituus. Koskaan ei kuitenkaan voida kokonaan välttyä jonoilta. 

Lassila&Tikanoja_Provinssikierros_web-27

Esiintyjät toivovat siistejä wc- ja suihkutiloja

Entä millaisia palveluja Provinssin esiintyjille tarjotaan? Koivisto kertoo, että lavan viereen riittävät perinteiset konttivessat.

– Isotkin tähdet käyttävät wc-kontteja. Esiintyjät eivät ole kranttuja, vaan heille riittää, että vessat ja peseytymistilat ovat toimivat ja siistit. Heillä on usein kiertue menossa, joten on tärkeää päästä pesulle ja palautua. Jo pelkkä vesivessa voi olla iso asia, kun kiertää festivaalista toiselle, Koivisto sanoo.

Ville Koiviston kolme vinkkiä festivaalin saniteettipalvelujen hankintaan:

  1. Koskaan ei voi tilata kalustoa liian aikaisin. Isoihin tapahtumiin tilaus on hyvä tehdä vuotta aiemmin.
  2. Tilaajan tulee tietää, mitä on hankkimassa. Pitää olla selvillä kaluston eroista. Toisaalta pitää myös myöntää, jos perustiedot eivät ole hallinnassa. Ammattilaisilta saa apua kokoluokan arviointiin.
  3. Wc-yksiköiden määrä kannattaa arvioida mahdollisimman suuren kävijämäärän mukaan. On eri asia mitoittaa wc-kontteja tuhannelle kuin viidelle tuhannelle kävijälle. Kumppanille tulee kertoa lipunmyynnin väliaikatietoja eikä jättää sitä viime hetkeen.
Lassila&Tikanoja_Provinssikierros_web-19
”Haluamme nostaa festivaalin palvelun tasoa, ja L&T tuntui sopivalta kumppanilta. Halusimme isot hartiat palvelun tuottamiseen.
Ville Koivisto Festivaalijohtaja Provinssi

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Uutiskirje_moduuli_kuva_4x5

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeemme tilaajana saat aina ensimmäisten joukossa ajankohtaisen tiedon ja mielenkiintoiset kirjoitukset suoraan sähköpostiisi sinua kiinnostavista aihealueista.