Siirry sisältöön

Referenssi

Eerikkilä uudisti jätehuoltonsa vastuullisuussertifikaatin vaatimuksiin

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Eerikkilä uudisti jätehuoltonsa vastuullisuussertifikaatin vaatimuksiin</span>

Kiertotalous ja ympäristövastuullisuus yrityksissä ovat monen asian summa. Kun oma tietämys, aika ja resurssit eivät riitä kirittämään niitä paremmalle tasolle, Lassila & Tikanojan asiantuntijat auttavat. Eerikkilä Sport & Outdoor Resortissa laitettiin viime vuonna jätehuolto uuteen uskoon ja koulutettiin henkilöstön kierrätysosaaminen ajan tasalle.

Vastuullisuus on tullut jäädäkseen myös matkailualalle. Alan johtava vastuullisuusohjelman ja -sertifikaatin, Green Key’n, kriteerit perustuvat YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin. Se kannustaa yrityksiä ylittämään lain ja säädösten perustason.

- Green Key -kriteerit liittyvät muun muassa jätteiden vähentämiseen ja kierrättämiseen, energiansäästöön, ympäristömerkittyjen tuotteiden käyttöön ja vastuullisuusosaamiseen. Me Lassila & Tikanojalla pystymme auttamaan kaikissa näissä kohdissa, tai voimme myös keskittyä osaan niistä, kertoo ympäristömanageri Laura Kemppainen L&T:ltä.

Kun Etelä-Suomen Tammelassa sijaitseva urheilu- ja vapaa-ajankeskus Eerikkilä Sport & Outdoor Resort pyysi apua Green Key -kriteereihin vastaamiseen, työlistalle nousivat jätehuollon ja kierrätyksen tehostaminen sekä henkilöstön kouluttaminen. Yhteistyö tuotti hyviä tuloksia, sillä henkilöstön osaamisen vahvistumisen lisäksi sekajätteen määrä väheni ja kierrätysaste nousi.

Haasteena sekajätteen suuri määrä

Eerikkilä Sport & Outdoor Resort tarjoaa monipuolisia palveluita huviloiden vuokrauksesta urheiluleireihin ja yritysten kokouspalveluihin. Tilat ovat isot, joten erilaista jätettä tulee monesta eri suunnasta.

Yhteistyö käynnistettiin lähtötilannekatselmoinnilla, jossa selvitettiin muun muassa jätehuollon tilanne, asiakkaan toiveet ja Green Key -vaatimukset jätehuollon osalta. Haasteena oli aiemmin sekajätteen suuri määrä, lajittelupisteiden ahtaus ja vajavaisuus sekä jäteastioiden pieni määrä.

- Kasvavat asiakasmäärät vaativat lisää tekoja ympäristön hyväksi. Myös asiakkaat ovat entistä valveutuneempia ja edellyttävät, että esimerkiksi lajittelu toimii. Saamme vastuullisuuteen liittyvää palautetta niin lomailijoilta kuin urheilijoiltakin, mutta myös monet isot matkanjärjestäjät ja yritykset edellyttävät palveluntarjoajalta ympäristösertifikaattia, kertoo Eerikkilän palvelujohtaja Jani Jernström.

Perhe retkellä 2017

Koulutus takaa onnistuneen lajittelun

Työntekijöiden lajitteluosaaminen on onnistuneessa kierrätyksessä avainasemassa. Eerikkilässä haluttiinkin työntekijöille vankempaa tietoa siitä, mitä pitäisi lajitella ja miten.

- Suomalaiset ovat yleisesti ottaen hyvin valveutuneita ja kierrättävät kotona. Työpaikalla ja kotona kierrättäminen on kuitenkin erilaista esimerkiksi jätteen määrän ja laadun sekä lajittelupaikkojen ja kierrätystapojen osalta, muistuttaa L&T:n Laura Kemppainen.

- Henkilöstökoulutukset voi toteuttaa paikan päällä, jalkautumalla jätepisteelle tai etänä Teamsissa. Jätepisteelle tulevat muutokset kannattaa toteuttaa ennen koulutusta, jotta työntekijät pääsevät heti toimimaan uudella tavalla ja asiat konkretisoituvat paremmin.

Eerikkilästä kiitellään onnistunutta koulutusta.

- Henkilöstöllämme on nyt parempi ymmärrys lajittelusta ja tieto on siirtynyt arkeen. Lajittelua ei koeta enää niin työllistäväksi kuin aiemmin, Laura Siren ja Jani Jernström kertovat.

Eerikkilä melonta 2017

Sekajäte väheni, kierrätysaste nousi

Eerikkilä Sport & Outdoor Resortissa ollaan tyytyväisiä yhteistyöhön Lassila & Tikanojan kanssa. Yhteistyölle asetetut tavoitteet kierrätysasteen noususta, jätemäärän vähenemisestä ja henkilöstön osaamisesta täyttyivät, ja yhteistyö sujui mutkattomasti.

- L&T oli meille entuudestaan tuttu palveluntarjoaja jätehuoltomme toimittajana. Nyt saimme myös arvokasta tukea ja uudenlaista palvelua ympäristötavoitteidemme saavuttamisessa. Otimme myös L&T:n Ympäristönetin aktiiviseen käyttöön ja seuraamme sen kautta jätehuoltoa, Jernström kuvailee.

Projektin haasteeksi Jernström mainitsee aikataulut: työntekijöitä oli haastavaa irrottaa koulutuksiin muiden kiireiden keskellä. Tämä ratkaistiin tekemällä koulutuksesta tallenteet, jotka voi katsoa myöhemmin.

- Tuloksia näkyy jo, sillä loppuvuodesta 2022 sekajätteen määrä oli vähentynyt 6 prosenttia ja kierrätysaste on noussut vuodesta 2021 37 prosenttia. On myös ollut mukava kuulla, että työntekijät ovat vieneet lajitteluoppeja myös työpaikan ulkopuolelle ja aloittaneet esimerkiksi pakkausmuovin keruun kotona.

Kartoita yrityksellesi sopiva jätehuolto

Uutiskirje_moduuli_kuva_4x5

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeemme tilaajana saat aina ensimmäisten joukossa ajankohtaisen tiedon ja mielenkiintoiset kirjoitukset suoraan sähköpostiisi sinua kiinnostavista aihealueista.