Gigantti otti ison kierrätysaskeleen, kun se lähti hyödyntämään energiajakeen puristimia muovin kierrätykseen. L&T:n kanssa tehtyjen jätehuollon kehitystoimien ansiosta myymälöiden kierrätysaste on jo yli 70 prosenttia. Gigantin Raul Friman kertoo, että kierrätystavoitteita ollaan jo valmiita nostamaan yli alkuperäisen, ja lajitteluoppeja sekä Ympäristönetin dataa hyödynnetään innostuneina.
Gigantti on Suomen suurin kodinelektroniikkaketju, jolla on myymälöitä Lapista Etelä-Suomeen. Se avasi Vantaan Tammistoon ensimmäisen liikkeensä vuonna 1999, ja nyt myymälöitä on jo 38 ja työntekijöitä yli 1 400. Tuotemyynnin lisäksi myymälöistä ja verkkokaupasta saa erityyppisiä kodinelektroniikkapalveluja, kuten takuu- ja huoltopalveluja, joiden osuus myynnistä on kasvussa.
Gigantin vastuullisuusajattelussa korostuvat kestävämpien valintojen lisäksi vastuullinen työyhteisö ja ihmisten auttaminen digiarjessa. Gigantin jälkimarkkinointi- ja logistiikkajohtaja Raul Friman korostaa kehitystyön ja uuden oppimisen merkitystä. Yrityksellä on esimerkiksi käytössään ISO14001-sertifioitu ympäristövaikutusten hallintajärjestelmä, jonka kautta uudistukset ja kehityksen seuranta jaetaan kaikkien myymälöiden kesken.
– Kodinelektroniikan vähittäiskauppaan liitetään usein vain elektroniikkaromun kierrätys ja olemmekin alamme suurin SER-jätteen vastaanottaja. Myymälöistämme ohjataan vuosittain noin 10 miljoonaa kiloa kodinelektroniikka- ja sähköjätettä asianmukaiseen käsittelyyn. Kierrätyksen tehostamisen ohella meille on tärkeää pidentää laitteiden elinkaarta ja tavoitteemme on, että 10 prosenttia liikevaihdostamme tulee vuonna 2028 kiertotaloustuotteista ja -palveluista. Myymme jo nyt esimerkiksi kunnostettuja puhelimia, Friman kertoo.
Yksi tärkeimpiä kiertotalouskehityksen toimia myymälöiden omassa toiminnassa on ollut muovin kierrätyksen tehostaminen, johon on otettu useita konkreettisia askeleita viime vuosien aikana.
L&T:n Viivi Palonen ja Gigantin Raul Friman tekivät rohkean valinnan muovin kierrätyksen tehostamisessa. Nyt Gigantin kierrätysaste on yli 70 prosenttia.
Jätehuollon täysuudistus osaavan kumppanin kanssa
Ympäristökuormituksen vähentämiseksi Gigantti kilpailutti jätehuollon toimijan. Tavoitteena oli kokonaisvaltainen kumppanuus, jossa tärkeällä sijalla oli kiertotalouden edistäminen. Friman toteaa, että jätehuollon kilpailutuksen kohteena ei ollut vain hinta, vaan kumppanin kanssa haluttiin uudistaa koko jätehuolto ja saada lajittelu ja kierrätys tehokkaaksi kaikissa omissa myymälöissä.
– L&T on ammattimainen kumppani, jonka kanssa voimme tehdä asiat oikein niin vastuullisesti kuin liiketaloudellisestikin, Friman tiivistää.
L&T:n asiakkuuspäällikkö Viivi Palonen kertoo L&T:n ja Gigantin yhteistyön alkaneen vaiheittain syksyllä 2023 pienastiatyhjennyksillä. Vähitellen mukaan tulivat puristintyhjennykset ja tietosuojamateriaalin tuhoaminen. Yhteistyö laajeni syksyllä 2024 kuormalavojen kierrätykseen. L&T:n kuormalavapalveluun kuuluu kuormalavojen kierrätys ja korjaus.
– Koska Gigantti on valtakunnallinen toimija, pitää jätehuollon kumppanin tarjota palvelut kaikilla paikkakunnillamme. L&T:llä on lisäksi hyvät digitaaliset ratkaisut jätehuollon tueksi, jotka olemme ottaneet laajasti käyttöön, Friman sanoo.
Palonen jatkaa, että L&T:n digipalvelut on otettu hyvin myymälöissä vastaan, ja Oma L&T -palvelu on myymälöiden ensisijainen asiointikanava jätehuollon asioinnissa. Ympäristönetistä myymälät voivat seurata oman myymälän jätehuollon kehitystä jätekirjanpidon ja avainlukujen avulla.
– On ollut hienoa huomata, kuinka Gigantissa ollaan aidosti kiinnostuneita lajittelun kehittämisestä ja jätehuollon tehostamisesta. Kierrätysuudistus on yhteistyöllä saatu kustannustehokkaaksi ja kiertotaloutta edistäväksi. Tavoitteisiin pääsemisessä on vaadittu myös selkeää johtamista. Tässä Ympäristönetin datasta on apua, Palonen miettii.
Viivi Palonen ja Raul Friman suunnittelevat uusia lajitteluosaamiseen liittyviä koulutuksia. Myös kuormalavojen kierrätys hoituu L&T:n kautta.
Muovin kierrätys kokonaan hallintaan
Friman on mielissään siitä, kuinka hyvin lajittelu on jo puolessatoista vuodessa edistynyt. Nyt toimipaikoille on saatu yhtenäiset mallit jätejakeiden lajitteluun ja keräilyyn. Syntypaikkalajittelu on saatu ihan uudelle tasolle. Palonen kiittelee giganttilaisia siitä, että nämä uskalsivat ottaa todella ison askeleen lajittelussa, kun energiahyötykäyttöön aikaisemmin varatut puristimet muutettiin kokonaan muovin kierrätykseen. Kun muovi lajitellaan erikseen, kasvaa Gigantin kierrätysaste huimasti.
Myymälöissä syntyy eniten muovijätettä, kuten styroksia ja pahvijätettä. Uudistuksessa lajittelua tehostettiin sijoittamalla myös henkilöstön taukotiloihin sopivat keräysastiat.
– Alkukartoituksen ja keräysastiamuutosten lisäksi sovimme yhteistyön alkuvaiheessa kierrätysastetavoitteeksi 70 prosenttia. Tämä tavoite on ylitetty jo viime vuosineljänneksellä. Lähtötilanne oli noin 50 prosenttia, Palonen kertoo.
Uusi tavoite voitaisiinkin nostaa Frimanin ja Palosen mukaan mahdollisesti 75 tai jopa 80 prosenttiin. Vähittäiskaupan keskiarvoinen kierrätysaste jää alle 70 prosentin.
Friman on mielissään siitä, että myymälöissä noudatetaan uusia lajitteluohjeita innostuneina, ja Ympäristönetin antamaa dataa seurataan tarkoin. Mitattavuus auttaa saavuttamaan myös taloudelliset tavoitteet jätehuollon kehittämisessä.
– Kaupan alan ammattilaiset tykkäävät numeroista, joten tavoitteiden ja tuloksen seuraaminen Ympäristönetistä motivoi, Friman naurahtaa ja kertoo, että tiistaina 18. maaliskuuta Gigantin henkilöstö voi viettää kansainvälistä kierrätyspäivää hyvillä mielin erityisesti muovin kierrätyksen osalta.
Seuraavaksi Frimanilla ja Palosella on suunnitelmissa lajitteluosaamisen kasvattaminen entisestään, jotta pienemmiltäkin lajitteluerehdyksiltä vältytään. Myös muun kuin kuormalavoista syntyvän puujätteen osalta selvitellään kierrätysvaihtoehtoja.
– Meillä on vielä paljon oppimista, mutta ensimmäiset isot askeleet on jo otettu, Friman sanoo.

L&T on ammattimainen kumppani, jonka kanssa voimme tehdä asiat oikein niin vastuullisesti kuin liiketaloudellisestikin.