Turun suurimman kauppakeskuksen kierrätyksen haasteena on suuri ja vaihtuva loppukäyttäjien määrä. L&T:n avulla kierrätysprosentti on saatu nousuun ja jätehuolto hiilineutraaliksi.
Turun ydinkeskustassa sijaitseva Hansakortteli eli Kauppakeskus Hansa on yli 130 liikkeellään iso ja haastava kohde jätehuollon kannalta. Miten saada vuokralaiset ja kaikki päivittäin vaihtuvat asiakkaat mukaan kierrättämään ohjeiden mukaan?
”Totesimme, että tässä olisi hyvä olla joku asiantuntija mukana, viemässä asioita eteenpäin”, kertoo Hansakorttelin turvallisuus- ja laatupäällikkö Lauri Takkinen.
Ratkaisu löytyi L&T:n ympäristömanageripalvelusta. Nimetty ympäristömanageri kartoittaa tilat ja keräysastiat ja pitää muutenkin huolen siitä, että kierrätys on mahdollisimman helppoa ja toimivaa. Yhdessä asiakkaan kanssa sovitaan muutoksista. Iso osa ympäristömanagerin työstä on myös vuokralaisten opastamista ja kierrättämisestä viestimistä.
”Alussa Hansakorttelissa keskityttiin aika paljon materiaalivirtojen hallintaan ja keräyksen sujuvuuteen. Jätekeräystilojen uudistaminen ja optimointi ei ollut aivan yksinkertaista tällaisessa kohteessa, joka on rakennettu aivan toisenlaisena aikana”, kertoo L&T:n ympäristömanageri Ira Leiviskä.
Hansakorttelissa ympäristöasiat otetaan vakavasti ja tavoitteena onkin olla kauppakeskusten kärkikastissa myös kierrätysasioissa. Viime vuosina on muun muassa saavutettu tärkeä BREEAM-sertifikaatti, jossa ei olisi onnistuttu ilman jätehuoltoon tehtyjä panostuksia.
Kierrätysastetta on lisätty jatkuvasti. Aiemmin valikoimaan kuuluivat pahvi, paperi, biojäte, energiajae, lasi ja metalli. Kirkasta kalvomuoviakin on kerätty jo useampi vuosi, ja nykyään se myös paalataan Hansakorttelin tiloissa. Vuonna 2021 aloitettiin kuluttajamuovin ja kartongin keräys.
”Huomasimme, että esimerkiksi ravintoloissa kertyi paljon nestekartonkipakkauksia, jotka oli hyvä saada kierrätykseen ja pois poltettavan jätteen seasta”, täsmentää Takkinen.
”Biojätteen lajittelun parantuminen sekä kuluttajamuovin ja kartonkipakkausten keräys ovat parantaneet kierrätysastetta entisestään. Vuoden 2021 tammikuusta marraskuuhun luku on jo 63 %”, kertoo Leiviskä.
Vuoden 2022 tavoitteeseen eli 68 prosentin kierrätysasteeseen aiotaan päästä lisäämällä biojätteen kierrätystä niin, että myös pikaruokaravintoloiden asiakastiloissa biojäte ja energiajae erotellaan.
Kun kierrätysasiat oli otettu huomioon, L&T:n palveluista löytyi vielä kirsikka kakun päälle: hiilineutraali jätehuolto . Palvelun avulla yrityksen jätehuollosta aiheutuva hiilijalanjälki mitataan ja mitattu päästömäärä kompensoidaan sertifioitujen metsityshankkeiden avulla.
40 % Vuonna 2018
52 % Vuonna 2019
58 % Vuonna 2020
63% Vuonna 2021
”Toki näistä palveluista aiheutuu meille kuluja, mutta olemme laskeneet, että sijoitus kierrätykseen ja vastuulliseen ympäristötoimintaan maksaa itsensä mittavina säästöinä vuosittaisissa jätekustannuksissa.”
- Lauri Takkinen, Turvallisuus- ja laatupäällikkö, Hansakortteli