K-Citymarket Puuvillan kauppias Jaakko Kauppiselle kierrättäminen on tärkeää niin kotona kuin työpaikallakin. Puuvilla on onnistunut nostamaan Lassila & Tikanojan ympäristömanageriyhteistyön aikana kierrätysastettaan 65:sta 90:een prosenttiin. ”Halusin jätehuoltoon selkeän parannuksen. Minua motivoi jätehuollon kehittämiseen sekä vihreät arvot että selkeät kustannussäästöt. Lassila & Tikanoja on mielestäni kiertotalouden edelläkävijä Suomessa. On ollut ilo luottaa heidän asiantuntemukseensa”, Kauppinen kertoo.
Kauppias Jaakko Kauppinen haluaa vaikuttaa ja tehdä asioita, nähdä tuloksia. Kun hän kolme vuotta sitten aloitti K-Citymarket Puuvillan kauppiaana, hän halusi kehittää jätehuoltoa ja nostaa kierrätysastetta selvästi entisestään. Puuvilla otti käyttöönsä Lassila & Tikanojan ympäristömanageripalvelut syksyllä 2020. Tämän jälkeen alkoi tapahtua: kierrätysaste on noussut 65:sta 90:een prosenttiin. Poltettavan jätteen määrä on laskenut huomattavasti ja 90 prosenttia jätteestä kiertää uudeksi materiaaliksi.
Laskutus pieneni 50 prosenttia sen jälkeen, kun lajitteluun alettiin panostaa tarkemmin. ”Poltettavaksi meni aiemmin liian paljon jätettä, meillä jäi paljon jakeita kierrättämättä. Halusin tähän selkeän parannuksen. Minua kiinnostaa erityisesti kierrätysaste ja ekologisuus. Mutta on ollut hieno huomata, että mitä paremmin kierrätämme, sen edullisemmaksi jätehuolto meille tulee. Kierrätysasteen nousu todella näkyy myös laskuissa. Koen palkitsevana, että pienillä konkreettisilla teoilla voi saada näin paljon aikaan”, Kauppinen kertoo.
Ympäristönetti-palvelu tarjoaa tarkkaa dataa
Miten yhteistyö lähti käytännössä liikkeelle? Kun kauppias on liittynyt jätehuollon puitesopimukseen, hänelle kuuluvat myös kiertotalousmanagerin palvelut. ”Meille tuli L&T:ltä kiertotalousmanageri, joka auttoi kädestä pitäen lajittelemaan jätteitä paremmin. Hän myös koulutti henkilökuntaa”, Kauppinen kertoo.
Lassila & Tikanojan kiertotalousmanageri Pekka Marttisen tärkein tehtävä on olla kauppiaan apuna ja opastaa henkilökuntaa jätehuoltoon, kiertotalouteen ja lajitteluun liittyvissä asioissa sekä huolehtia, että jätehuolto on kustannustehokasta. Marttinen katsoo, että jätteiden kierrätysastiat ovat kunnolliset ja tyhjennys tapahtuu oikeassa rytmissä sekä lakipykälien mukaisesti. Työturvallisuus ja yleinen siisteys ovat myös todella tärkeitä asioita markettiympäristössä.
Lassila &Tikanoja tarjoaa yhteistyön myötä myös Ympäristönetti-palvelun, jota Kauppinen seuraa ahkerasti. Palvelun avulla hän seuraa kierrätysasteen kehittymistä, hiilijalanjälkeä ja kustannuksia. ”Kaikkeen tähän palvelu tarjoaa tarkkaa dataa.” ”Puuvillan kauppias oli ennen yhteistyön alkamista ottanut todella hyvin itse selvää asioista ennen kuin otti meihin yhteyttä. Hänellä oli myös todella kovat tavoitteet – ei siis ole yllätys, että Puuvilla on kierrätysasteeltaan yksi Suomen parhaista K-Citymarketeista”, Marttinen kertoo.
Aina voi parantaa
Puuvillalla on omaa henkilökunta noin sata ihmistä. Ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden työntekijöitä käy päivittäin pari-kolme kymmentä. Vuonna 2021 Puuvillassa syntyi 259 000 kiloa jakeita. Määrällisesti eniten syntyy pahvia, noin kymmenen kuutiota viikossa.
Myös muovijätettä syntyy paljon. Myymälässä jokainen kierrätysmateriaali on siirrettävissä helposti lastauslaiturilla sijaitsevaan suurempaan lajittelupisteeseen, josta löytyy kaikille materiaaleille omat keräyspisteet.
Kun Kauppinen aloitti kymmenen vuotta sitten kauppiasuransa, jätehuolto oli kaukana siitä, mitä se on tänä päivänä. Esimerkiksi muovia ei kierrätetty. Hän uskoo, että kierrätystä on mahdollista yhä parantaa nykyisestä. Kehitysideoita käydään läpi Lassila & Tikanojan kanssa. ”Esimerkiksi värillinen muovi ja styroksi olisi hieno tulevaisuudessa kierrättää. Tästä olemme asiantuntijoiden kanssa keskustelleet. Toistaiseksi se ei ole mahdollista”, Kauppinen sanoo.
Nykyaikainen, valveutunut kauppias panostaa kierrätykseen
L&T:n Marttisen mielestä yhteistyö Puuvillan kanssa pelasi hyvin alusta lähtien. ”Tämä asiakkuus antoi haastetta omalle työlleni – onnistunko luomaan jätehuollon sellaiseksi, kuin asiakas sen haluaa? Jätehuollon pitää toimia kulisseissa, koska kauppiaalla on sata muutakin asiaa mielessään. Oma tavoitteeni oli, että kauppias saa keskittyä omaan työhönsä”, Marttinen kuvailee.
Kauppinen haluaa kannustaa muita K-Citymarket-kauppiaita olemaan yhteydessä Lassila &Tikanojaan. ”Alkuun pääseminen uuden jätehuollon operaattorin kanssa voi tuntua työläältä, mutta loppujen lopuksi kaikki kävi helpommin kuin kuvittelin. Meillä henkilökunta otti asian heti omakseen. Kun Lassila & Tikanoja tuli taloon, meininki muuttui heti ammattimaisemmaksi. Lajittelu tehostui ja tarkentui hyvin konkreettisesti. Saamastamme asiantuntemuksesta on ollut valtava apu”, Kauppinen kiittelee.
L&T:n Marttinen haluaa nostaa hattua Kauppiselle, joka on monien muiden työtehtävien rinnalla jaksanut perehtyä perinpohjaisesti jätehuoltoon. ”Alusta asti oli selvää, että kaikki sellainen jäte, mikä on mahdollista tänä päivänä kierrättää, kierrätetään. Puuvillan Kauppinen on malliesimerkki nykyaikaisesta, valveutuneesta kauppiaasta, jollaisia asiakkaatkin tänä päivänä haluavat, onhan kyse vastuullisuudesta”, L&T:n Marttinen sanoo.
- 65%
- Kierrätysaste 2020
- 90%
- Kierrätysaste 2022
- -50%
- Jätehuollon kustannukset
”Minua kiinnostaa erityisesti kierrätysaste ja ekologisuus. Mutta on ollut hieno huomata, että mitä paremmin kierrätämme, sen edullisemmaksi jätehuolto meille tulee. Kierrätysasteen nousu todella näkyy myös laskuissa.”
Jaakko Kauppinen | kauppias | K-Citymarket Puuvilla