Mikkeliläinen Otapro lajittelee säntillisesti kaikki jätteensä. L&T tukee pk-yritystä jätehuollon kehittämisessä yhä vastuullisemmaksi.
Mikkeliläinen konepaja Otapro on viime vuodet kehittänyt jätehuoltoaan määrätietoisesti.
”Kaiken tekemisen perustana on se, että itsellä täytyy olla tahtotila kierrättää. On turha heittää hukkaan sellaista, millä voi olla uusiokäyttöä muualla”, sanoo Otapron toimitusjohtaja Seppo Nevalainen.
Hänellä kierrättämisen periaatteet lähtevät liikkeelle jo kotoa, omasta arjesta. Nämä periaatteet on luonnollista viedä käytäntöön myös yritystasolla.
”Turhaa kuluttamista pitää välttää, kun vanhan tavaran voi kierrättää uuteen käyttöön. Yksi esimerkki meillä on se, että ostamme lumppua, jota voimme käyttää konepajan pyyhkimis- ja puhdistustarpeissa.”
Otapron jätehuollosta vastaa L&T. Nevalaisen mukaan jätehuollon keskittäminen yhdelle toimijalle helpottaa elämää.
”Kun on yksi toimiva yhteistyökumppani, ei kannata ripotella eri jakeiden kierrätystä eri paikkoihin. Kokonaisvaltainen palvelu ja yksi taho, jonka kanssa asioida, on helpoin tapa monessa muussakin asiassa.”
Toimitusvarmuus tärkeässä osassa
Otapro on alun perin raskaan kaluston korjaamo, jonka alaksi on vakiintunut erilaisten teräsrakenteiden valmistus ja asennus, teollisuuden kunnossapitotyöt, raskaiden ajoneuvojen päällisrakenteiden valmistus sekä nostureiden huoltotyöt. Asiakkaina on kuljetus- ja nosturiyrityksiä, rakennusliikkeitä ja esimerkiksi Mikkelin kaupungin vesilaitos.
Sukupolvenvaihdoksen myötä yritys muuttui osakeyhtiöksi reilu kymmenen vuotta sitten, ja Nevalainen on yksi neljästä osakkaasta. Mikkelin Otavassa paiskitaan töitä kahdessa hallissa, noin viidentoista työntekijän voimin.
Otapro oli aiemmin L&T:n asiakas, kokeili jätehuoltoa toisen alan toimijan kanssa ja palasi yhteistyöhön L&T:n kanssa kolme vuotta sitten.
”Pelkkä hinta ei ratkaissut, vaan ennen kaikkea toimitusvarmuus. Saamme L&T:ltä kattavasti kaikkien jakeiden lajittelun”, Nevalainen sanoo.
Otaprolla kerätään biojäte, energiajäte, pahvi, paperi, sekajäte, jäteöljyt sekä kiinteä öljyinen jäte.
”Uusimpana on otettu käyttöön myös puujätteen keräys, jotta saadaan sekin tavara asiallisesti kiertoon. Sinne menee myös täysin hajonneita kuormalavoja, mutta korjauskelpoiset lavat kierrätetään.”
Henkilökuntaa opastetaan lajitteluun kärsivällisesti.
”Välillä pitää kerrata, että pahvi on pahvia ja paperi on paperia ja muistuttaa, että pahvilaatikot pitää taitella pienemmäksi keräysastiaan laitettaessa. Pääsääntöisesti se sujuu hyvin, ja samoja haasteita on varmasti joka paikassa”, Nevalainen hymyilee.
Uusia jakeita keräykseen
Lajittelun ja jätejakeiden määriä Nevalainen seuraa L&T:n selainpohjaisen Ympäristönetti-palvelun kautta.
”Siellä on mielenkiintoista seurata jakeiden määrän kehitystä ja kierrätysastetta. Yksi havainto on, että sekajätettä tulee lopulta todella vähän, kun kaikki lajitellaan huolella.”
Otaprolla ei ole asetettu eksakteja tavoitteita kierrätysasteelle, mutta paikalla käymässä oleva L&T:n myyntineuvottelija Petri Karila kehottaa aloittamaan vaikka pienesti.
”Itsensä voi haastaa ja tehdä vaikka uudenvuodenlupauksen joihinkin lukuihin pääsemisestä. Ympäristönetti ei rankaise, vaikka tavoitteisiin ei pääsisikään”, Karila hymyilee.
Vaikka yrityksen toiminta pyörii kovan teräksen ympärillä, kalliit tuotteet – lähtevät sekä tulevat – pakataan huolella. Otaprolla syntyykin eniten erilaista pakkausjätettä, kuten pahvia ja erityisesti kalvomuovia. Nevalainen on pohtinut kalvomuovin lajittelua, ja siihen rohkaisee myös Karila.
”Kalvomuovi on logistiikassa eniten käytetty muovi, ja sen kierrättäminen on helppo homma. Kerätty kalvomuovi käsitellään L&T:n Merikarvian laitoksella granulaatiksi, josta tehdään uutta muovia. Se on sitä kiertotaloutta käytännössä”, Karila sanoo.
Kehitystä joustavien kokeilujen kautta
Karilan ja Nevalaisen juttelu konepajaa kiertäessä tiivistää sen, mitä jouheva yhteistyö parhaimmillaan on: jutellaan, tehdään arkisia havaintoja ja päätetään kokeilla uusia asioita, helposti ja joustavasti.
Yksi helposti kokeiltava asia on esimerkiksi astiakoot. Kun jotain jaetta alkaa syntyä enemmän tai vähemmän, astiakokoa on vaivatonta muuttaa.
”Jos kokoluokka kasvaa, on helppo siirtyä pienemmistä astioista esimerkiksi etukuormaussäiliöön tai vaikka isompaan puristimeen. Otaprolla on tapahtunut klassinen kehitys: kun lajittelua on kehitetty ja eri jakeet kerätään tehokkaasti, kalliin sekajätteen määrä on vähentynyt ja sen astia pienentynyt”, Karila sanoo.
Hyvin hoidetun jätehuollon merkitys nousee esiin myös muissa asioissa. Otaprollakin käynyt palotarkastaja on muistuttanut, että kaikki ylimääräinen palokuorma täytyy saada tiloista pois. Kyse on työturvallisuudesta. Eräässä toisessa kaupungissa tarkastajat olivat tehneet metalliteollisuuteen tehovalvontaa.
”Se johti siihen, että saimme yhtäkkiä paljon tarjouspyyntöjä lajitteluastioista. Pahvirullakot ja irtonaiset muovikasat eivät ole hyvä yhdistelmä ympäristössä, jossa hitsataan ja rälläkän kipinät roiskuvat”, Karila muistuttaa.
Kaikki palvelut saman katon alta
Kierros jatkuu pihalla, kun siirrytään Otapron hallista toiseen. Kierroksen aikana on puhuttu kalvomuovin keräämisestä, kuormalavojen kierrätyksen tehostamisesta, helpoista kokeiluista ja monesta muustakin asiasta.
Nevalainen kiittelee vielä L&T:n asiakaspalvelun aktiivisuutta.
”Vähän aikaa sitten sieltä soitettiin, että lavaa ei ehditä tuoda sovitusti kyseisen iltapäivän aikana, vaan toimitus menisi seuraavalle aamulle. Se ei ollut meille ongelma, ja hienointa oli, että asiasta ilmoitettiin etukäteen eikä minun tarvinnut soitella asian perään.”