Autoala kehittyy ja tuottaa uudenlaisia jätteitä. Jotta ne saadaan tehokkaasti kiertoon, Laakkosella työntekijöistä tehdään kierrätyksen osaajia L&T:n verkkokoulutuksella.
Autokonserni Laakkonen otti käyttöön L&T:n autoalalle suunnatun jätehuollon verkkokoulutuksen alkuvuodesta 2020. Koulutus koskee koko Laakkosen autoliiketoimintaa.
”Meillä on Suomessa 19 korjaamoa, Lieksasta ja Joensuusta Tampereelle, Kuopioon ja pääkaupunkiseudulle asti, eli olemme iso toimija”, jälkimarkkinointipäällikkö
Mikko Järvinen
kertoo.
”Meillä on käytössä ISO14001-ympäristöjärjestelmä, ja siksikin toimintaa on kehitettävä ja henkilökuntaa koulutettava koko ajan. Olemme Suomen suurimpia autoalan toimijoita, ja siksi haluamme olla edelläkävijä näissäkin asioissa.”
Koulutuksessa käydään läpi tyypillisimpien autoalan jätteiden lajittelu sekä motivoidaan korjaamoiden työntekijöitä kierrättämään. Koulutus auttaa osaltaan Laakkosta nostamaan kierrätys- ja hyötykäyttöasteitaan. Kierrätysaste halutaan nostaa 75 ja hyötykäyttöaste 92 prosenttiin.
Kyse on myös rahasta.
”Vaikuttamalla ympäristöön voimme vaikuttaa myös omiin kustannuksiimme. Parempi kierrätysaste tarkoittaa jätekulujen laskua, ja sitä kautta parempaa bisnestä.”
Verkkokoulutus säästää myös kustannuksia. Laakkosen korjaamoilla on töissä noin 500 ihmistä.
”Lähikoulutus on työlästä, koska pitäisi liikutella isoa ihmisjoukkoa. Verkkokoulutus on nopea ja tehokas tapa hoitaa asia.”
Koulutuksen tarve tulee myös siitä, että maailma – ja sitä myöten myös automaailma – muuttuu jatkuvasti.
”Aina on tarvetta päivittää vanhojen työntekijöiden osaamista ja aina on tarve kertoa koulusta tuleville uusille työtekijöille kierrätyksen käytäntöjä.”
Ja kun tekniikka kehittyy, tulee myös uusia jätejakeita.
”Enää autojen valoissa ei käytetä hehkulamppuja. Ensin tulivat xenonit, sitten led-valot, jotka vaativat taas uudenlaista käsittelyä”, Järvinen kertoo esimerkin.
Autokorjaamoilta syntyy lamppujen lisäksi monenlaista spesiaalijätettä: akkuja, öljyjä, jäähdytysnesteitä, tuulilaseja, metallia, renkaita sekä pahvi- ja pakkausjätettä.
”Autoissa on yhä enemmän elektroniikkaa, koska autot ovat käytännössä liikkuvia tietokoneita. Elektroniset ohjausyksiköt ovat yleensä kiinteitä paketteja, joita ei korjata vaan vaihdetaan kokonaisuutena.”
Myös korikorjaus on muuttunut, koska autojen korit sisältävät yhä enemmän muovia, alumiinia tai jopa hiilikuitua. Lajittelun haasteet tulevat eniten komponenteista, jotka eivät ole puhtaasti yhtä materiaalia, vaan erilaisia yhdistelmiä. Ne lajitellaan pääsääntöisesti sen mukaan, mitä materiaalia osassa on eniten.
”Lähes kaikki kuitenkin saadaan kierrätykseen ja uusiokäyttöön, ja loppu menee poltettavaksi – vaikka se ei olekaan paras vaihtoehto. Ainoa, mitä ei saada hyödynnettyä, on lattioilta lakaistava hiekka”, Järvinen sanoo.
Verkkokoulutus Laakkosella käynnistyi vuoden 2020 alussa, ja lähes kaikki ovat käyneet sen läpi.
”Työntekijät ovat osallistuneet hyvin. Kommenttien mukaan se on kompaktin mittainen, läpikäynti kestää parikymmentä minuuttia. Sen mittaisen verkkokoulutuksen jaksaa ja ehtii käydä hyvin läpi. Moni on myös sanonut, että sieltä on noussut esille asioita, joihin on kaivattukin päivitystä.”
Koulutuksessa on kaksi osiota: peruskoulutus on suunnattu korjaamoiden työntekijöille, ja esimiehille suunnattu tietopaketti sisältää jätelain vaatimuksia, joita esimiesten täytyy ymmärtää ja tiedostaa.
Osa työntekijöistä tekee koulutuksen töissä, esimerkiksi taukotiloissa, osa on tehnyt sen kotona. Koulutukseen käytettävä aika on kuitenkin työaikaa.
Koronavirus on myllertänyt kevään aikana myös autoalan toiminnan ja liikevaihdon. Koulutuksen tuomia vaikutuksia on vielä vaikea arvioida, koska vertailu viime vuoteen ei onnistu.
”Tuntuma kuitenkin on, että erilaiset jakeet löytävät nyt paremmin oikeisiin astioihin. Myös korjaamopäälliköille on tullut oivallus, että he ovat vastuussa näistä asioista. Ehkä toimipisteiden välille on saatu myös tervettä pientä sisäistä kilpailua, missä kierrätys toimii parhaiten”, Järvinen hymyilee.
Kumppanuus koulutus- ja muissa jätehuollon asioissa L&T:n kanssa on toiminut Järvisen mukaan mainiosti.
”Tässä kokonaisuudessa on se hyvä puoli, että L&T:läiset ovat ammattilaisia, joilta saamme ideoita ja ehdotuksia asioista, joita emme itse hoksaa. Esimerkkeinä ovat kokeilut pakkausmuovin sekä kuormalavojen kierrätyksessä.”
Laakkonen haluaakin toimia jätehuoltonsa suhteen kokonaisvaltaisesti. Yritys käyttää jätehuollon tukena L&T:n Ympäristönetti-sovellusta sekä on valinnut hiilineutraalin jätehuollon. Siinä jätehuollon hiilidioksidipäästöt minimoidaan ja jäljelle jäävät päästöt kompensoidaan metsityshankkeilla.
Laakkosella ajatellaan kiertotalouden hengessä myös pidemmälle eikä tuijoteta vain omaa toimintaa.
”Autotehtaat panostavat isoja summia siihen, että autojen materiaalit kiertäisivät tehokkaasti. Me jälleenmyyjänä olemme automerkkien lähettiläitä, ja siksi meidän on jatkettava samaa vastuullisuutta omassa toiminnassamme. Muuten se autotehtaiden tekemä hyvä työ menee hukkaan.”