Seinäjoen Ideaparkin K-Citymarket sai käyttöönsä tehokkaan kylmäjärjestelmän, jossa kylmäaineena on hiilidioksidi. Ratkaisu kestää aikaa ja säästää sekä ilmastoa että sähköä.
Sijoittuminen Seinäjoen upouuden Ideaparkin tiloihin oli oivallinen aika vaihtaa vanha kylmäjärjestelmä moderniin versioon, joka vastaa nykyvaatimuksiin. Vanhoissa tiloissa Joupin toimipisteessä edessä olisi ollut iso saneeraus – syynä olivat uuden lain määräykset , jotka koskevat kylmäaineita.
K-Citymarket-kauppias Matti Suominen halusi kylmätekniikan kumppaniksi L&T:n Seinäjoen yksikön .
”Kilpailutimme projektin, mutta aika nopeasti kävi selväksi, että valitsemme vahvan kotimaisen toimijan – ihan ammattitaidon, ihmisten ja kokemuksen perusteella”, Suominen kertoo.
L&T:n projektipäällikkö Jussi Friman olikin tiiminsä kanssa alusta asti mukana kylmäjärjestelmän rakentamisessa, aina konehuoneen suunnittelusta kylmäkaluston asennuksiin asti. Friman sai alustavat suunnitelmat, ja sen pohjalta L&T lähti toteuttamaan järjestelmää.
”Toteutimme käytännössä kaikki putkistoreitit. Siinä vaadittiin soveltamista ja yhteistyötä muiden rakennusurakoitsijoiden kanssa. Niin pitää toimia aina, kun uutta rakennusta tehdään ja katto tulee täyteen tavaraa”, Friman sanoo.
Kylmäjärjestelmän sähkösuunnittelu ja automatiikkakin saadaan toimimaan parhaiten kaikkien yhteistyöllä.
”Kysyimme tietysti myös, mitä käyttäjä eli kauppias haluaa, ja suunnittelua tehdään myös toteutuksen aikana tarpeen mukaan.”
Kylmää kahdella koneistolla
Kauppias Matti Suominen on tyytyväinen, että kylmäjärjestelmä saatiin suunnitella ja rakentaa täysin tyhjään ja uuteen tilaan. Hänellä oli vahva näkemys siitä, millainen kauppa eteläpohjalaisille asiakkaille tarvittiin.
”Yhdessä paikallisten urakoitsijoiden ja L&T:n kanssa teimme juuri sellaisen – maailman suomalaisimman kaupan. Tuhansien neliöiden elintarvikeosastolla on monta kymmentä metriä kylmähyllyä, ja jokaisen paikka ja korkeus toteutui niin kuin olimme suunnittelijan kanssa miettineet. Emme joutuneet tekemään kompromisseja”, hän sanoo tyytyväisenä.
Esimerkiksi osa kylmätuotteista tuotiin maitokaappirivistöstä matalampiin kylmähyllyihin, jotka samalla parantavat kaupan yleisnäkyvyyttä. Koekäyttö päästiin tekemään hyvissä ajoin ennen Ideaparkin ja Citymarketin avajaisia syksyllä 2019.
”Saimme ravintolamme auki kolme viikkoa ennen avajaisia. Oli hieno tunnelma, kun jopa 150 rakennusmiestä ja yrittäjien väkeä oli yhteisen keittiön ääressä”, Suominen muistelee.
Citymarket on iso kauppa, ja siksi kylmäkoneistoja on syytä olla konehuoneessa kaksin kappalein, mahdollisten ongelmien varalta.
”Molemmat ovat samanlaisia SCM:n konepaketteja, jotka on räätälöity tänne tehontarpeen mukaan”, Friman kertoo.
L&T on myös kouluttanut kaupan henkilökuntaa käyttämään laitteita. Heidän pitää pystyä seuraamaan laitteiden lämpötiloja ja toimintaa sekä tarvittaessa reagoida hälytyksiin.
Kuvassa: kylmäkoneistoja kaksin kappalein.
Energiatehokas kylmäjärjestelmä
Lainsäädäntö sääntelee kylmäaineiden käyttöä. Vuoden 2020 alusta uusissa laitteissa ei saa enää käyttää aineita, joiden GWP-indeksi on yli 2 500. GWP-indeksi (Global Warming Potential) kuvaa kylmäaineiden haitallisuutta ilmakehälle.
Hiilidioksidi on päästöiltään alhaisin ja nykyisiä aineita parempi ratkaisu. Suljetussa kierrossa se on turvallinen, ympäristöystävällinen ja hyötysuhteeltaan mainio kylmäaine. Hiilidioksidin indeksi on 1, ja siihen verrattuna paljon käytetty R404A on 4 000 kertaa pahempi kasvihuonekaasu.
Uudenaikainen kylmäjärjestelmä on myös energiaystävällinen. Vaikka uuteen Citymarketiin tuli 1 500 neliöitä enemmän kuin aiemmassa myymälässä, sähkölasku on selkeästi pienempi kuin ennen. Tämä näkyy yleensä aina, kun siirrytään uuteen tekniikkaan.
”Kauppiaat sanovatkin, että kaupan koot suurenevat ja sähkönkulutus silti pienenee”, Friman hymyilee.
Kauppias Matti Suominen sanoo, että nykypäivän asiakkaat ovat hyvin tiedostavia.
”Ruokakauppa on tärkeä osa yhteiskuntaa, ja jokainen meistä haluaa toimia oikein ja vastuullisesti. Jos kauppa täyttää velvoitteensa ja toimii ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittaen, asiakkaan on helppo valita kauppansa ja kuluttaa vastuullisesti”, Suominen näkee.
Kaupan kylmälaitesaneeraus edessä? Lataa talteen maksuton muistilista projektin tueksi.