Kotkan sataman liepeillä olevaan halliin vyöryy iso Scania, perässään 35-kuutioinen säiliökontti. Niko Peri kiinnittää turvavaljaat, siirtyy kulkutasolta kontin päälle ja laskee pesurin kontin sisään. Pesuri puhaltaa 85-asteista vettä 160 barin paineella konttiin ja puhdistaa sen tarkasti edellisen kuorman jäämistä.
Muiden palvelujen lisäksi L&T:n Kotkan terminaalissa pestään säiliökontteja. Ne ovat merikontin kehyksissä olevia lieriömäisiä säiliöitä, joissa kulkee raaka-aineita, joita esimerkiksi öljy- tai maaliteollisuus tarvitsee.
Yksi asiakkaista on kotkalainen kuljetusliike Siik & Laakkonen .
”Me haemme satamasta säiliön, käymme tyhjentämässä tavaran asiakkaalle ja tuomme säiliön tänne pestäväksi. Sen jälkeen haemme siihen uuden kuorman ja toimitamme satamaan”, kertoo yrittäjä Teemu Laakkonen .
Yritys pesettää L&T:llä vuosittain reilut 700 ison kansainvälisen yrityksen säiliötä. Pesu on kirurgintarkkaa työtä. Ruostumattomasta teräksestä tehdyt pinnat ovat pesun jälkeen kiiltävän puhtaat. Kontti kuivataan puhaltamalla sinne kuumaa ilmaa – koska kontissa kuljetetaan kemikaaleja, mukaan ei saa sekoittua tipan tippaa vettä. Kun pesutulos tarkastetaan kontin sisällä, se tehdään kenkäsuojat jalassa: edes kengänjälkiä ei saa jäädä.
”Jos raollaan oleviin luukkuihin kertyy varastoinnin aikana huurretta, sekin pitää pyyhkiä pois ennen kontin täyttöä”, Laakkonen kertoo tarkkuudesta.
Säiliökonttien pesulinja on uudistettu entistä turvallisemmaksi ja ekologisemmaksi. Uudistus on tehty nimenomaan asiakkaiden tarpeita kuunnellen.
”Voimme nyt palvella tehokkaasti, asiakkaiden aikataulutarpeiden mukaan. Heillä ei ole aikaa seisottaa autoja odottamassa. Yhden kontin pesu vie noin 30–40 minuuttia”, työnjohtaja Jari Peltola kertoo.
Pesulinjan uudistuksessa työturvallisuus hiottiin huippuunsa. Tila on hyvin valaistu, ja työskentelyä varten on rakennettu kulkutasot putoamissuojauksineen. Normaalien suojavälineiden lisäksi kontin päällä liikkuessa käytetään valjaita, koska työ tehdään yli neljän metrin korkeudessa. Vuosikausien turvallisuusajattelu on kantanut hyvin: Kotkassa on tehty töitä yli 3 600 päivää ilman tapaturmia. Yhteistyötä Siik & Laakkosen kanssa on tehty vuosikausia.
”Meillä on usein nopeita tarpeita, ja joustoa tarvitaan. Henkilökunta on ammattitaitoista ja voimme soittaa suoraan pesumiehille asioiden sopimiseksi. Myös sijainti sataman lähellä on logistiikan kannalta tärkeää”, Laakkonen kehuu toiminnan joustavuutta.
Erityisen tyytyväinen Laakkonen on pesulinjan kehitystyöhön.
”Ei ole järkeä tehdä mitä sattuu. L&T onkin kehittänyt asioita meitä palvelun tarvitsijoita kuunnellen”, Laakkonen kommentoi
Uusin palvelu Kotkan terminaalissa on konttien lämmitys. Jotkut kemikaalit vaativat kuljetuksen ajaksi tietyn lämpötilan, ja sitä varten konteissa on valmiina lämmityskierukka, johon varikolla liitetään lämmin vesi tai höyry.
Konttien pesun lisäksi Kotkassa käsitellään vuosittain 4 000 tonnia vaarallisia jätteitä: öljyjä, teollisuuden kemikaaleja, maaleja, öljyisiä vesiä ja kaikkea, mitä esimerkiksi autokorjaamoilta, teollisuudesta tai kuntien jäteasemilta kerätään.
”Oikeastaan kaikkea muuta paitsi radioaktiivisia aineita ja räjähteitä”, Peltola tiivistää.