Tampereen Messu- ja Urheilukeskus Oy ja Lassila & Tikanojan ympäristöhuollon asiantuntijat ovat aloittaneet mittavan jätehuollon kehittämishankkeen. L&T:n Ympäristönetin lukemat kertovat, että kierrätysaste on puolessa vuodessa noussut 33 prosentista 68 prosenttiin. Kokonaisuuteen kuuluu näytteilleasettajien ohjeistuksen lisäksi yleisön innostaminen lajitteluun.
Tampereen Messut on Suomen suurimpia messuyhtiöitä, joka on tunnettu kohdennetuista ammatti- ja kuluttajatapahtumista. Keskuksessa järjestetään vuosittain yli 30 000 tapahtumaa, joissa vierailee noin 150 000 kävijää. Näytteilleasettajiakin on vuosittain noin 3 500. Monipuoliset tilat sopivat ammatti- ja harrastemessujen lisäksi kokousten ja muiden tapahtumien järjestämiseen.
Tampereen Messujen tekninen päällikkö Touko Setälä toteaakin yhdeksi messukeskuksen jätehuollon haasteeksi sen, että viikkotasolla kävijöitä voi olla 50 000, mutta vieraat ovat paikalla vain hetken. Myös kuukausissa on eroja, yleensä heinäkuu on hiljaisinta aikaa, kun elokuussa taas käynnistyy aktiivinen tapahtumasyksy.
– Hetkellisesti täällä on valtava määrä ihmisiä ja silloin jätettä syntyy runsaasti. Tämä pitää ottaa huomioon lajittelumahdollisuuksien järjestämisessä, Setälä kertoo.
Tampereen Messu- ja Urheilukeskus Oy ja L&T tekivät jätehuollon kehityssopimuksen syksyllä 2023. Tavoitteina on saada kiinteistön jätehuollon kokonaistilanne haltuun sekä kehittää messukeskuksen jätehuoltoa yhtenäisemmäksi ja toimivammaksi sekajätteen määrää vähentämällä, kierrätysastetta ja lajitteluosaamista nostamalla ja motivaatioita lisäämällä.
Jätehuollon kehittäminen edistää vastuullisuutta
Setälä ja L&T:n ympäristöpalvelujen myyntipäällikkö Petri Savolainen korostavat kiinteistön jätehuollon kehityksessä ja suunnittelussa myös vastuullisuutta, koska messutapahtuma tuottaa muiden yleisötapahtumien tapaan lyhyessä ajassa suhteellisesti paljon jätettä.
– Meille jätehuollon uudistus avaa uudenlaisia keinoja vastuullisempaan toimintaan, kun saamme L&T:n kautta laajemman palveluvalikoiman. Jo nyt voi sanoa, että yhteistyö on sujunut joustavasti. Voimme esimerkiksi raportoinnin ja neuvonnan kautta vaikuttaa myös hiilijalanjälkeemme, Setälä tiivistää.
Monille messuille osallistuville näytteilleasettajille on myös tärkeää, että messukeskuksen jätehuolto toimii kestävästi.
– Näytteilleasettajilla ja heidän edustamillaan yrityksillä on korkeat vastuullisuutavoitteet, jotka olemme ottaneet huomioon jätehuollon toimintaa suunnitellessa. Meidän tulee vastata myös Messujen asiakkaiden vaatimuksiin, Savolainen sanoo.
Hän kiittelee yhteistyössä raportoinnin merkitystä, koska se tekee toiminnasta avointa ja läpinäkyvää. Setälä kertoo, että L&T:n digipalveluiden kautta on voinut seurata niin tyhjennyksiä kuin kierrätysasteen edistymistäkin.
– Oma L&T -palvelun avulla voimme reagoida tilanteisiin nopeasti. Myös jätehuollon kehitysehdotukset tulevat sieltä automaattisesti.
Setälä toteaakin, että hän on yllättynyt siitä, kuinka jätehuollon katselmuksesta ja kehitystyöstä on voinut saada monipuolisesti ideoita toiminnan parantamiseen.
– Meillä on ollut selvä linja L&T:n asiantuntijoiden kanssa siitä, miten etenemme ja millaisia kehitysaskeleita pitää ottaa, Setälä kertoo.
L&T:n Petri Savolainen (vas.) ja Tampereen Messujen Touko Setälä käyvät läpi L&T:n Ympäristönetin ja Oma L&T -palvelun lukemia. Tavoitteena oleva 70 prosentin kierrätysaste on jo lähellä.
Työturvallisuus on osa onnistunutta kiinteistön jätehuoltoa
Yhteistyö alkoi loppuvuodesta toimintamallien katselmoinnilla, jossa käytiin läpi niin ulkojätepisteet, jätteiden sisälajittelu ja sisälogistiikka eli keräysastioiden sijoittelu sekä tekniset laitteet. Samalla varmistettiin jätehuoltoon liittyvä työturvallisuus, ja L&T:n asiantuntijat suosittelivatkin esimerkiksi yhden jätepuristimen vaihtamista siinä ilmenneiden turvallisuuspuutteiden takia.
– Katselmuksen perusteella ympäristömanagerimme tekivät kehitysehdotukset ja toimintamalliehdotuksen jätehuollon toteuttamiseen. Kokonaisuuteen kuuluu myös henkilökunnan, näytteilleasettajien ja vuokralaisten ohjeistus. Toimintatapojen muutos on käynnistynyt hyvin talven ja kevään aikana, Savolainen kertoo.
Vaikka Tampereen Messuilla on nopeasti saatu hyviä tuloksia, vie kokonaisuuden haltuunotto aikaa. Muutokset kiinteistön jätehuollossa eivät synny hetkessä, koska toimijoita on paljon ja toiminnassa on otettava huomioon monia asioita.
Syksyllä panostetaan lajitteluopasteisiin ja keräysastioihin
Messukävijät näkevät valmiin tapahtuman, mutta jätekatoksessa messujen rakentaminen näkyy jälkeenpäin konkreettisesti. Yksi jätehuollon kehittämisen päätavoitteista onkin saada osastojen rakentamisessa syntyvät jätteet lajitteluun ja kierrätykseen. Aikaisemmin iso osa jätteistä päätyi sekajätteeseen. Lajittelu on parantunut jo nyt, mutta tehostaminen on tarpeen jatkossakin.
– Saamme enemmän materiaaleja lajitteluun ja kierrätykseen. Osastojen rakentamisessa syntyy paljon puujätettä sekä seinistä pahvia. Lisäksi on metallia, muovia ja kalvomuovia. Vuokralaisiltamme, kuten ravintoloista, syntyy biojätteen lisäksi lasia ja metallia, Setälä luettelee.
– Henkilöstömme on ollut todella innoissaan muutoksesta ja siitä, että jätehuolto on saatu toimivaksi.
Setälä ja Savolainen toteavat, että suunnittelun ja pohjatyön jatkeena on syksyllä vuorossa iso ponnistus, kun messukeskuksen käyttäjille tarkoitetut kyltit ja ohjeet saadaan paikoilleen sekä erilliskeräysastiat kohdilleen. Setälä uskoo vierailijoiden vastuullisuuteen ja lajittelumotivaatioon, kun lajittelu tehdään tarpeeksi helpoksi.
Savolainen kertoo, että ulkojätepisteissä astioita on jo paikoillaan ja myös keräysastioiden kokoa ja tarvetta on mietitty uudelleen. Isommille jätejakeille vaihdetaan tavallisten vaihtolavojen sijaan kannellisia vaihtolavoja ja paalaajien ja puristimien käyttöä optimoidaan.
– Ulkojätepisteiden keräysvälinetarvetta päivitetään sen mukaan, kun lajittelu lisääntyy, Savolainen kertoo.
Ympäristönetti kertoo huimasta kierrätysasteen kasvusta
Näytteilleasettajat ovat lajitelleet rakentamisesta syntynyttä jätettä jo kiitettävästi.
– Ohjeistus on otettu hyvin vastaan, ja sekajätteeseen menee aikaisempaa vähemmän messuosastojen rakennusmateriaaleja. Lajittelusta kertominen on otettu osaksi tilanvarausta, Setälä kertoo ja toteaa viestinnän olevan paras keino saada kehityshankkeita eteenpäin.
Myös Savolainen on huomannut lajitteluinnon kasvun Tampereen Messujen raportista.
– Neljässä kuukaudessa keskuksen kierrätysaste saatiin nostettua 33 prosentista 68 prosenttiin. Ensimmäisenä tavoitteena oleva 70 prosentin kierrätysaste on jo lähellä, Savolainen kannustaa.
Touko Setälän kolme vinkkiä kiinteistön jätehuollon kehittämiseen:
- Viestintä ja ohjeistus tuovat tulosta jätehuollon kehittämisessä
- Jätehuollon tulee olla avointa ja läpinäkyvää
- Oma L&T -palvelusta saa vinkkejä käytännön työhön.