Referenssit

Uudistetut lajittelukäytännöt nostivat Technopoliksen kierrätysastetta

Kirjoittanut Lassila & Tikanoja | Aug 31, 2021 8:03:00 AM

Yrityksille toimitiloja vuokraava Technopolis haluaa tarjota asiakkailleen mahdollisuuksia vastuulliseen toimintaan. Siksi sen kaikkien Suomen kampusten lajittelu pistettiin uusiksi.

Technopolis haluaa vuokraamiensa työympäristöjen olevan moderneja ja asiakkaiden tarpeiden mukaan joustavia sekä ympäristöystävällisiä. Yritys haluaakin olla edelläkävijä myös kiertotalouden teoillaan.

”Halusimme tehdä kokonaisvaltaisen jätehuollon uudistuksen ja viedä sen asiakastiloihin asti. Jätteiden lajittelun täytyy olla mahdollisimman helppoa, vain sitä kautta kierrätysaste lähtee kasvuun”, kertoo lajittelu-uudistuksen taustoista vastuullisuuspäällikkö Johanna Kivelä .

Vastuullisuus nostaa päätään joka puolella, ja myös Technopoliksen asiakkailta oli tullut kierrätykseen – varsinkin muovin kierrätykseen – liittyviä toiveita.

”Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden vastuulliseen toimintaan ja nostaa sitä kautta asiakastyytyväisyyttä. Valmistaudumme myös tulevaan jätelain uudistukseen, joten nyt oli hyvä hetki lähteä viemään asioita eteenpäin.”

Yhteisöjen ja verkostojen rakentaja

Suomessa Technopoliksella on kampuksia Espoossa, Helsingissä, Vantaalla, Tampereella ja Oulussa. Kaikkiaan kampuksia on 15, kuudessa maassa ympäri Eurooppaa. Technopoliksen tiloissa toimii 1 400 asiakasyritystä ja niiden 44 000 työntekijää. Kampukset eivät ole vain toimistotaloja.

”Ennen kaikkea me rakennamme yhteisöjä. Asiakasyrityksemme ovat erikokoisia ja haluamme tukea myös niiden verkostoitumista keskenään. Me tarjoamme kaikille asiakkaillemme tilat ja palvelut niin, että yritys voi keskittyä omaan ydinosaamiseensa”, Kivelä kertoo.

 

Lajittelu vaatii selkeät ohjeet

Lajittelu-uudistuksessa modernisoitiin kiinteistöjen jätepisteitä, mutta tekemisen ytimessä olivat asiakastilojen keittiöt. Kaikkiin niihin tuotiin uusia ja tarroitettiin olemassa olevia astioita energia- ja biojätteille, kartongille, muovipakkauksille, lasille ja metallille. Keskeistä oli, että astiat tarroitettiin sekä keittiöihin tuotiin selkeät lajitteluohjeet.
”Meillä on Suomen kampuksilla noin 500 keittiötä, joten tämä tarkoitti aika montaa uutta jäteastiaa”, Kivelä kertoo.

 

DIGIPALVELUT JA YMPÄRISTÖMANAGERIT APUNA MUUTOKSESSA

Technopolis painotti kumppanivalinnassa sitä, että L&T pystyy tukemaan yritystä kokonaisvaltaisesti ja toimii paikkakunnilla, joilla Technopolis toimii. Digitaaliset palvelut ja sähköinen asiointi olivat myös tärkeitä tekijöitä. Raportoinnin kautta saadaan ajantasaista dataa ja seurataan jätehuollon avainlukujen kautta edistymistä.

Yhteistyö alkoi vuonna 2020 ja lajittelu-uudistus aloitettiin Aviapoliksen kampukselta Vantaalta. Sieltä saatujen kokemusten perusteella muutos vietiin kevään aikana muillekin kampuksille.

Muutoksessa paikan päällä olivat mukana L&T:n ympäristömanagerit. Heidän avullaan selvitettiin tarpeet ja mietittiin parhaat ratkaisut lajittelun tehostamiseen. Kierrätysohjeet jaettiin keittiöiden lisäksi asiakkaille sähköisesti, ja uudistuksesta on viestitty muun muassa hisseissä olevilla mainoksilla ja webinaareilla.

Technopoliksella on käytössä L&T:n digikanavista Oma L&T , jonka avulla hoituu jätehuollon arkinen asiointi ja Ympäristönetti , jonka kautta johdetaan jätehuoltoa: seurataan eri jätejakeiden määrien kehittymistä, jätehuollon kustannuksia sekä hiilikädenjäljen kehitystä.

Hyvä alku, tähtäin korkealla

 

Uudistus on vielä alkutaipaleellaan, mutta suunta on oikea. ”Jätemäärät ovat alkaneet pikkuhiljaa muuttua. Seka- ja energiajätteen osuus vähenee ja muiden jakeiden osuus kasvaa”, kertoo Johanna Kivelä tyytyväisenä. Eniten kertyy seka-, energia- ja biojätettä, seuraavina paperia ja pahvia sekä lasia ja pakkausmuovia.

Yhteistyö L&T:n kanssa on toiminut mainiosti.

”Ympäristömanagereiden kanssa toimiessa on välittynyt, miten he suhtautuvat intohimoisesti kierrätykseen sekä siihen, että onnistumme nimenomaan yhdessä. L&T on ylipäätään kehittänyt paljon alaa, siitä kertovat muun muassa toimivat digipalvelut.”

Kivelän mukaan heidän asiakkailtaan on tullut uudistuksesta kiittävää palautetta.

”Uudistus auttaa asiakkaita saavuttamaan omia vastuullisuuteen liittyviä tavoitteitaan. Nyt on otettu iso ensimmäinen askel, mutta tekemistä pitää jatkaa – vastuullisuus on jatkuvaa työtä”, hän muistuttaa.

”Kun alamme saamaan lisää dataa, pystymme yhä paremmin keskittymään juuri oikeisiin kehityskohteisiin. Seuraavaksi muutosta aletaan viemään läpi meidän kansainvälisillä kampuksillamme.”


Technopolis
• Technopoliksen tarina sai alkunsa vuonna 1982 Oulussa
• Suomessa Technopoliksella on kampuksia Espoossa, Helsingissä, Vantaalla, Tampereella ja Oulussa
• Kaikkiaan kampuksia on 15, kuudessa maassa Euroopassa
• Technopoliksella on 1400 asiakasyritystä ja tiloissa työskentelee yhteensä 44 000 työntekijää.

 

54% Kierrätysaste 8/2020

62% Kierrätysaste 4/2021

”Yhteinen tahtotila ja tekemisen meininki ovat mahdollistaneet mittavan uudistuksen.”

- Johanna Kivelä, Technopolis vastuullisuuspäällikkö