Jätemäärien seuranta ja jätehuollon kustannuskehitys on helppoa Ympäristönetti-palvelulla. Palvelu säästää valtavasti myös työaikaa.
Kaukajärven kupeessa Tampereella kohoaa Tamparkin yrityspuiston korskea, lasinen julkisivu. 1990-luvun kiinteistöä on laajennettu vuosien mittaan, ja yrityspuiston systemaattinen kehittäminen käynnistyi 2015. Kokonaisuuteen kuuluu lähes 20 000 neliötä toimisto- ja tehdastiloja, joihin on tehty isoja investointeja.
Yrityspuisto on syntynyt bussi- ja raideliikenteen ovijärjestelmiä rakentavan Tamwaren ympärille.
”Tilankäyttöä haluttiin optimoida vuokraamalla tilaa myös muille toimijoille, ja sitä hoitamaan perustettiin Tampark”, kertoo tehdaspalveluvastaava Oskari Lautakatto .
Vuokralaisia Tamparkissa on nyt 15: turvallisuus- ja kulunvalvontapalveluja, valomainosten ja teollisuuslaitteiden valmistusta, talotekniikkaa, hoiva-alaa ja lähdevesiautomaatteja. Yrityskirjo tuo haastetta jätehuollolle.
”Erilaiset liiketoiminnat tuovat erilaisia tarpeita jätehuollolle. Esimerkiksi IdeaPaintilla käytetään maaleja, liuottimia sekä kovettimia. Niitä tulee aika vähän, mutta kuitenkin ne ovat vaarallista jätettä."
Suurin jae on puujäte, jota syntyy neljältä suurimmalta toimijalta: Tamwarelta, valomainoksia tekevältä Tammerneonilta, särmäyspuristimia valmistavalta Alikolta sekä valaisutuotteiden Brovialta. Puujätettä jää erityisesti pakkauksista, joissa tavaraa saapuu tuotantoon. Jäte murskataan L&T:ltä hankitulla puunmurskaimella.
Ympäristönetti havainnollistaa jätedatan
Käytännön työkaluna Lautakatolla on L&T:n Ympäristönetti-palvelu . Sen kautta hän seuraa jätehuollon tunnuslukuja, kehitystä, tonnimääriä, kierrätysastetta ja muuta dataa.
”Palvelu on todella visuaalinen ja helppo seurata. Jos tulee jotain poikkeamia, ne näkyvät grafiikoista, ja pääsen heti selvittämään tehtaan puolelta, mistä mikin asia johtuu.”
Ruudulla pistää silmään vuoden 2018 toukokuussa oleva piikki sekajätteen kohdalla.
”Se oli siivouspäivä, jolloin käytiin kaikki paikat läpi ja siivottiin turhat rojut nurkista”, Lautakatto nauraa.
Ylivoimaisesti suurin jätemäärä tonneina on puujäte, jota syntyy 62 prosenttia. Kun Lautakatto painaa yhtä painiketta, Ympäristönetti näyttääkin jakeiden osuudet euroina – silloin suurimmaksi nousee sekajäte.
Tavoitteena on saada sekajätteen määrää painettua koko ajan alemmaksi.
”Siinä ei ole tiettyä prosentuaalista tavoitetta, mutta koko ajan pitkäjänteisesti etsitään keinoja jätteen määrän vähentämiseksi. Vertailu ilman Ympäristönettiä olisi huomattavasti vaikeampaa.”
Ympäristönetti palvelee myös talon sisäistä raportointia. Emoyhtiö Tamwarella on käytössään ympäristöjärjestelmä, joka vaatii tiukkaa tuottajavastuusta myös lajittelun ja kierrätyksen suhteen.
”Saan ladattua datasta Excel-taulukon, joka on näppärä lähettää laatupäällikölle laatustandardien seuraamista varten. Ennen tein samaa työtä päiväkausia laskumappeja selaten, nyt sama hoituu kahdella klikkauksella”, Lautakatto havainnollistaa.
Vuokralaiset toistensa tukena
Tamparkin yritysten laaja kirjo on rikkaus ja toiminnan ydin: yritysten tarjonta tukee toisiaan ja palveluita myös kiinteistöyhtiölle löytyy saman katon alta. Konseptikokonaisuudessa on hyvä yhteistyön henki.
”Lähtökohta on, että mietimme, miten uusi vuokralainen voisi hyötyä meistä ja me vuokralaisesta”, Lautakatto kuvailee.
Hänen vastuullaan on huolehtia, että kiinteistön palvelut toimivat kuten pitää: sähkö kulkee, vesi juoksee, langattomat verkot toimivat ja jätehuolto pelaa. Vuokralaiset voivat keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa.
Hallintohommien lisäksi Lautakatto hoitaa kaikkia muitakin eteen tulevia käytännön töitä – siitä todisteena on lanteilla keikkuva työkaluvyö.
Tamwaren erikoisuus on säähuone, jonka lämpötilaa voidaan säätää 50 asteen pakkasesta aina 80 asteen saunalämpötiloihin saakka. Säähuonetta on käytetty oviteknologian testaamiseen ääriolosuhteissa, ja nyt sitä vuokrataan myös ulkopuolisille.
Kaikki yhden numeron kautta
Tamparkin yhteistyö L&T:n kanssa alkoi vuonna 2017. Aloite tuli L&T:ltä.
”Meille soitti Karppisen Teemu , joka tarjosi yhteistyötä jätehuollon hoitamiseksi. Olin ensin skeptinen, mutta kun ideaa viilattiin ja vertailin tarjousta aiempiin toimijoihin, kokonaisuus alkoi vaikuttaa tarpeisiimme sopivalle”, Lautakatto kertoo.
”Kun yhteistyötä alettiin rakentaa, Teemu oli koko ajan tukena. Hän piti aktiivisesti yhteyttä ja kertoi, mikä ratkaisu toimii missäkin parhaiten.”
Kokonaisuuteen kuuluvat myös laiteratkaisut, kuten pahvipaalaimet ja puumurskaimet.
”Laiteinvestoinnit voivat olla hintavia, mutta hankkiminen on perusteltua, jos ne tuovat säästöä ja helpottavat jokapäiväistä toimintaa. L&T:n kautta tarjottua puumurskainta käytettäessä kustannukset putosivat oleellisesti.”
L&T hoitaa myös yritysten henkilökunnan säännöllisen koulutuksen: miten lajitellaan ja mikä jäte kuuluu minnekin.
Lautakaton mukaan aiempien kumppanien kanssa ongelma oli se, että eri jätejakeita hoitivat eri toimijat.
”Nyt kaikki on vaivatonta, koska yksi toimija huolehtii kaikesta. Minulla on vain yksi puhelinnumero, jonka kautta hoituu aivan kaikki. Jos siellä ei heti osata auttaa, hetken päästä joku asiasta tietävä soittaa takaisin.”
Kuulostaa aika hyvältä.
”Ei vain kuulosta, vaan on! Kokonaishinta on edullinen, ja palvelu on ensiluokkaista. L&T:n aktiivinen rooli miellyttää, eikä asiakasta jätetä yksin missään vaiheessa.”