Siirry sisältöön

Uratarina

Jyväskylän asiakaspalvelussa hyväntuulinen tiimi lähellä asiakkaita

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Jyväskylän asiakaspalvelussa hyväntuulinen tiimi lähellä asiakkaita</span>

Tiesitkö että kun otat yhteyttä L&T:n asiakaspalveluun, yhteydenottoon vastataan Jyväskylässä? Keskustan kupeessa Lutakonaukiolla sijaitsevassa asiakaspalvelukeskuksessa hoidetaan keskitetysti ympäri Suomea tulevat L&T:n henkilö- ja yritysasiakkaiden puhelut, chat-keskustelut ja muut sähköiset yhteydenotot. Asiakaspalvelun työ on osa asiakaskokemuksen kokonaisuutta, mutta millaista työ on käytännössä, ja keitä L&T:n asiakaspalvelussa oikein on töissä?

Jyväskylästä käsin hoidetaan asiakaspalvelu L&T:n kaikkiin palveluihin, eli ympäristö-, teollisuus- ja kiinteistöpalveluihin liittyen. Suurin osa yhteydenotoista hoidetaan toimistoaikana arkisin 7–17 välillä, ja silloin yhteydenotot liittyvät tyypillisesti jätehuoltoon, vaarallisiin jätteisiin tai kiinteistönhuoltoon. Yöaikaan ja viikonloppuisin tehdään myös päivystysvuoroa, kun asiakkaita autetaan kiireellisissä tapauksissa, esimerkiksi ovenavauspyynnöissä, viemäreiden tulvimisessa tai vaikkapa jumiin menneen jätepuristimen kanssa. L&T:ltä saa siis vuorokaudenajasta riippumatta kiinni osaajan, joka auttaa ja laittaa asian tarvittaessa eteenpäin.

Vaihtelevaa ja monipuolista työtä

Työ L&T:n asiakaspalvelussa on hyvin monipuolista ja vaihtelevaa, ja työssä pääsee myös erikoistumaan juuri itseä kiinnostaviin tehtäviin ja asiakkaisiin. Luonnollisesti työn ydintä on olla tekemisessä L&T:n erilaisten asiakkaiden kanssa, eli työ vaatii vahvaa asiakaspalveluasennetta sekä kykyä toimia ratkaisukeskeisesti. Arjessa apuna ovat myös hyvät tietotekniset taidot sekä kyky sopeutua myös muuttuviin tilanteisiin. Työtä tehdään tiimeissä, ja niin tiiminvetäjät kuin tiimikaverit ovat perehdytysjakson jälkeenkin siis lähellä tukemassa aina tarvittaessa. Työtä saa tehdä kaikin mokomin etänä, mutta kukaan ei työskentele täysin etänä, ja jokaiselle onkin löytynyt sopiva suhde niin etätyöhön kuin toimistopäiviin tiimin kanssa.

Yli 80 osaajaa yhdessä

Kokonaisuudessaan L&T:n asiakaspalvelussa työskentelee yli 80 osaajaa, ja joukossa tikettejä käy läpi myös neljä robottia. Henkilöstötyytyväisyyttä sekä asiakkaiden tyytyväisyyttä mitataan systemaattisesti, ja molemmat lukemat ovat kirineet oikein hyvällä tasolle. L&T:llä Jyväskylän Lutakossa onkin koolla kirjava ja hyväntuulinen porukka eri elämänvaiheissa olevia osaajia, joita yhdistää halu oppia aina jotain uutta ja tehdä työtä asiakkaiden hyväksi sekä laajemmin kiertotalouden eteen. Kiertotalous ja vastuullisuus ovatkin syitä, miksi monet hakevat juuri L&T:lle töihin. Työtä tehdään niin vakituisessa työsuhteessa kuin vaikkapa kesätyönä tai opintojen ohella osa-aikaisena tarvittaessa töihin kutsuttavana. Monen L&T:läisen ura on myös itse asiassa alkanut nimenomaan Jyväskylän asiakaspalvelusta!

Tutustu L&T:n Jyväskylän asiakaspalvelun osaajiin

Eveliina, palveluasiantuntija, 8 vuotta L&T:llä

Millaisissa tehtävissä olet ollut L&T:llä?

Olen ehtinyt olemaan monessa mukana: aloitin kiinteistöpalveluiden palveluneuvojana, mistä laajensin nopeasti osaamistani myös ympäristö- ja teollisuuspalveluiden asiakaspalveluun. Olen tehnyt töitä sekä yksityis- että yritysasiakkaiden kanssa ja erikoistunut myös vaarallisten jätteiden, ympäristötuotteiden ja laitehuollon asiakaspalvelutehtäviin. Päivitin palveluneuvojana myös työohjeita ja olin mukana erilaisissa projekteissa esimerkiksi järjestelmäuudistuksiin liittyen. Nykyisiin tehtäviini palveluasiantuntijana siirryin vuonna 2021, ja nyt tunnistan, suunnittelen ja toteutan erilaisia asiakaspalvelun kehitystoimenpiteitä. Lisäksi perehdytän uusia työntekijöitä ja olen mukana muutosten ja uusien toimintatapojen jalkautuksessa. Myös erilaisia ohjeistuksia päivitän ja teen edelleen.

Miksi kannattaa olla töissä juuri L&T:llä töissä?

Oman kokemukseni mukaan ympäristö- ja teollisuuspalveluiden toimiala on todella mielenkiintoinen ja monipuolinen, meillä on mahtava työporukka ja jotain uutta oppii vähintään joka viikko!  Tässä työssä myös tehdään aidosti hyvää kiertotalouden eteen ja ollaan huomisella töissä. Lisäksi meillä isossa talossa on myös hyvät mahdollisuudet edetä uusiin tehtäviin uralla talon sisällä.

Jenni, tiiminvetäjä, 8 vuotta L&T:llä

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?

Työpäiväni tiiminvetäjänä on täynnä monipuolista tekemistä; päiväni alkaa useimmiten tiimien päivittäisellä työnohjauksella, jossa katsotaan, että kaikki tiimiläiset pääsevät sujuvasti arjen askareisiin kiinni. Lisäksi työpäivääni sisältyy erilaisia palavereita mm. yksiköiden yhteistyöhön ja asiakaspalvelun arkeen liittyen. Autan tiimiläisiä aina tarvittaessa ja osallistun myös uusien palveluneuvojien tutoroitiin. Lisäksi seuraan reaaliaikaisesti työtilannetta, asiakastyytyväisyyden kehittymistä ja käyn läpi esimerkiksi asiakaspalautteita. Työnkuvaani kuuluu myös rekrytointia ja juttelenkin aina mielelläni potentiaalisten uusien L&T:läisten kanssa.

Mistä saat energiaa työssäsi?

Saan energiaa työssäni siitä, että työskentelen itselleni merkityksellisten asioiden parissa. Lisäksi lisäenergiaa antaa myös se, kun saan todistaa tiimiläisien kehitysmatkaa vasta-aloittaneesta palveluneuvojasta kokeneeksi asiakaspalvelun ammattilaiseksi. Myös tiimiläisten onnistumiset ovat niitä asioita, joista saan energiaa. ❤

Jesse, palveluneuvoja, puoli vuotta L&T:llä

Miten tulit hakeneeksi juuri L&T:n asiakaspalveluun?

Päädyin hakemaan L&T asiakaspalveluun monipuolisen ja kiinnostavan työnkuvan sekä työskentelyn joustavuuden vuoksi ja olenkin nyt kesätyöjakson jälkeen jatkanut palveluneuvojan töitä osa-aikaisena kauppatieteiden opintojeni ohella. Minulla oli jo ennestään positiivinen mielikuva L&T:stä yrityksenä, jossa tehdään aktiivisesti työtä vastuullisuuden parissa ja edistetään myös työntekijän oman osaamisen kehittämistä. Tämä mielikuva on osoittautunut todeksi myös nyt oman kokemukseni myötä.

Miten kuvaisit L&T:n Jyväskylän asiakaspalvelun porukkaa?

Asiakaspalvelussa on hyvä tekemisen meininki ja kiireenkin keskellä täällä säilyy positiivinen ja iloinen ilmapiiri. Joukossa on raudanlujia ammattilaisia ja tietotaitoa monipuolisesti eri toimialojen taustoilla, joten tarvittaessa apua löytyy aina läheltä.

Minna, palveluneuvoja, 3 vuotta L&T:llä

Mitä kaikkea työhösi L&T:n asiakaspalvelussa kuuluu?

Työskentelen ympäristöpalveluiden yritysasiakaspalvelussa, jossa työhöni kuuluu yritysasiakkaiden yhteydenottojen käsitteleminen sähköisesti ja puhelimitse. Olen myös osa teollisuuspalveluiden Teppo-myyntitiimiä, jossa käsittelemme vaarallisten jätteiden ja viemärihuollon palveluiden tarjouspyyntöjä, tilauksia ja muita asiakkaiden kyselyjä. Mistä pidät työssäsi eniten?

Työssäni parasta on vaihtelevuus ja monipuolisuus. Varsinkin vaarallisten jätteiden puolella tuntuu olevan aina jotain uutta opittavaa. Myös asiakkaiden auttamisen ja sopivien kierrätysratkaisujen etsimisen koen tosi mielekkääksi ja itselleni merkitykselliseksi.

Iina, palveluneuvoja, 1 vuotta L&T:llä

Mikä on antoisinta työssäsi?

Toimin kiinteistöpalveluiden 24/7-asiakaspalvelussa ja teen pienmyyntiä Kippo-nimisessä tiimissä. Työ on mukavan vaihtelevaa ja meillä on kiva työporukka Jyväskylässä. Pidän haasteista ja ihmisten auttamisesta, ja siksipä antoisinta työssäni onkin löytää hankalassa tilanteessa toimiva ratkaisu asiakkaan ongelmaan. Myyntityössä paras fiilis tulee, kun saan tarjota asiakkaalle asiantuntevaa palvelua sekä siitä, että tiimimme saavuttaa rautaisella yhteistyöllä kuukausittaisen myyntitavoitteen.

Mikä asiakaspalvelutilanne tai palaute on jäänyt mieleesi?

Mieleen jäävät erityisesti sellaiset asiakaskontaktit, joissa olen ratkaissut asiakasta harmittavan ongelman ja saanut työstä aidon kiitoksen. Sellainen piristää keskellä kiireistä työpäivää ja hymyilyttää usein vielä työpäivän jälkeenkin.