Palvelucontrollerina L&T:n siivouspalveluissa työskentelevän Jenni Uhlgrenin tehtävänä on varmistaa asiakaslupausten toteutuminen aina sopimusten tekemisestä laskutukseen saakka.
Siivouksen palvelucontroller Jenni Uhlgren toimii työssään asiakasryhmäpäällikön oikeana kätenä vastaten asiakkuuksien paperitöistä ja laskutuksesta. Hän varmistaa, että asiakaslupauksista pidetään kiinni myös sopimustasolla.
"Kun asiat rullaavat taustalla, laatumestarit ja palvelumestarit voivat keskittyä timanttisen asiakaskokemuksen luomiseen ja henkilöstötyytyväisyyden ylläpitämiseen ja ja kehittämiseen asiakaskohteissa", Jenni avaa työnkuvaansa.
Jenni vastaa siitä, että sopimusten tiedot ovat ajantasalla ja laskutus toimii alusta lähtien oikein. Laskutus on tärkeässä roolissa myös yhtiön tuloksen tekemisen varmistajana, koska siinä kerrytetään liikevaihtoa ja katsotaan, että kulut ja tulot kohtaavat.
"Huolehdin, että uusissa asiakkuuksissa laskutus alkaa rullata alusta asti oikein ja päättyvissä asiakkuuksissa laskutus myös katkeaa. On tärkeää, että laskutus on ajantasaista", Jenni toteaa.
Henkilökohtaisempaa palvelua asiakkaalle
Jennin mielestä työssä parasta on se, kun saa olla lähellä sekä asiakasta että henkilökuntaa. Työssä täytyy olla jatkuvasti herkällä korvalla.
"Seuraan aktiivisesti kentän tapahtumia ja varmistan, että myös sopimustasolla pystytään mukautumaan mahdollisiin muutoksiin ketterästi", Jenni kertoo.
Asiakkaan suuntaan Jenni toimii asiointikanavana laskutukseen ja asiakkaan palautteisiin liittyvissä asioissa.
"Asiakkaatkin arvostavat henkilökohtaista palvelua. Asioiden sekä mahdollisten reklamaatioiden käsittely on kaikille mukavampaa, kun asioiden käsittelijällä on kasvot ja nimi", Jenni sanoo.
Aiempi työkokemus tukee uutta roolia
Jenni on aiemmin työskennellyt L&T:llä niin siivouksen palveluesimiehenä kuin kiinteistöhuollon palvelukoordinaattorinakin. Siivouksen organisaatiouudistuksen myötä hän siirtyi palvelucontrollerin tehtäviin.
"Tämä on mukava ja monipuolinen tehtävänkuva. Työssä on sopivasti haastetta ja mielenkiintoa ja siinä yhdistyy sekä hallinnollinen puoli että asiakaspalvelu. Koen, että aiempi taustani palveluesimiehenä on auttanut minua paljon työnkuvan sisäistämisessä, sillä tiedän, millaista konkreettinen työ kentällä on", Jenni pohtii.
Millaiselle henkilölle palvelucontrollerin rooli sitten sopii?
"Tässä pidetään aika paljon lankoja käsissä. Se vaatii tietynlaista persoonaa, rohkeutta puuttua poikkeamiin sekä valmentavaa otetta”, Jenni hymyilee.
Palvelucontroller
- Vastaa operatiivisesta palvelutuotannosta: mm. resurssisuunnittelusta, alihankinnasta sekä kaluston käytön suunnittelusta
- Varmistaa tuotannollisen tehokkuuden ja seuraa kannattavuutta
- Hoitaa käytännön asiakastilanteita ja laskutusta
- Vastaa asiakaspalautteisiin sekä varmistaa laatua
Tarina on julkaistu 3.11.2020.