L&T:n siivous- ja tukipalvelujen asiakasryhmän päällikkö Ella Rietz tietää, kuinka asiakkaan ja työntekijöiden luottamus saavutetaan. 38 vuotta esihenkilötehtävissä työskennelleellä Ellalla on vankka kokemus ihmisten johtamisesta. Työn paras suola on tyytyväinen asiakas ja se, kun asiakkaan odotukset onnistutaan ylittämään.
”Olen ollut samassa talossa töissä tavallaan jo 38 vuotta, joten kokemusta on karttunut. Olen ollut koko ajan esihenkilö- ja työnjohtotehtävissä, ja käyntikortteja on tallessa aika paljon", asiakasryhmän päällikkö Ella Rietz naurahtaa.
Ellan päätehtävänä on johtaa oman alueensa tekemistä kokonaisvaltaisesti.
"Asetan tavoitteet tiimilleni ja seuraan niiden toteutumista. Selkeät tavoitteet ja vastuualueet helpottavat arjen sujumista", Ella kertoo.
Työn merkityksellisyys tärkeää
Ellalle yksi tärkeimmistä tekijöistä työn mielekkyyden kannalta on itsenäisyys, joka uudessa positiossa toteutuukin mukavasti.
"Minulle on aina ollut merkityksellistä, että saan tehdä itsenäistä työtä, vaikka taustalla ovatkin erilaiset johtamisjärjestelmät. Teen tulosvastuullista työtä, ja haluan huolehtia ennen kaikkea asiakkuuksien menestyksestä ja kehittymisestä. T ehtäväni on luoda tiimilleni puitteet ja mahdollisuudet onnistua omassa työssään ja saavuttaa heille asetetut tavoitteet ", Ella avaa työnkuvaansa.
Vapaus tuo myös vastuuta
Ellan vastuulla on noin 70 asiakkuutta. Asiakasryhmän päällikön tärkeimpänä tehtävänä onkin olla asiakkaiden kanssa tiiviisti yhteyksissä. Moni Ellan asiakassuhteista on kehittynyt ja henkilöitynyt vahvasti vuosien varrella. Pisimmät asiakassuhteet on luotu yli 20 vuotta sitten, mitä Ella pitää merkittävänä saavutuksena.
"Asiakkaan luottamuksen saavuttaminen, asiakaspito ja jatkuva asiakkuuden kehittäminen ovat merkityksellisiä asioita työssäni. Tahdon panostaa nimenomaan pitkäikäisiin asiakassuhteisiin. Se on sekä asiakkaan että meidän kannaltamme järkevää", Ella pohtii.
Vaikka välineitä yhteydenpitoon on nykyään paljon, puhelin on edelleen niistä tärkein. Jos asiakkaalla on sopimukseen liittyviä muutostarpeita tai töiden määrissä tulee jotain muutoksia, asiakas soittaa Ellalle.
"Toisinaan asiakkaat soittavat ihan vain kertoakseen, kuinka tyytyväisiä ovat palveluumme. Se, jos mikä kertoo, että olemme onnistuneet työssämme", Ella sanoo.
Kenelle asiakasryhmän päällikön rooli sopii?
Ellan mukaan siivouspalvelujen asiakasryhmäpäällikön rooli sopii palvelu- ja asiakaskeskeisille henkilöille, jotka viihtyvät ihmisten kanssa.
"Minulla itselläni on myös alaan vahva kiinnostus, ja vuodet ovat tuoneet hyvän ammattitaidon. Kun nuoremmat kollegat tuovat vielä mukanaan uusia kehitysideoita, mieli pysyy virkeänä ja yhteistyöllä löydämme yhä innovatiivisempia ratkaisuja asiakkaidemme parhaaksi", Ella hymyilee.
L&T:n siivouspalveluissa tehtävät on organisoitu niin, että asiakkaat saavat toimivaa palvelua. Myös yhteydenpito helppoa, kun kaikilla on selkeät vastuualueet ja aikaa omien tehtäviensä hoitamiseen.
"Toimivat roolit tuovat selkeät tehtäviin ja asiat tehdään yhdessä. Tiiminä löydämme asiakkaalle parhaat palvelut ja huolehdimme työntekijöiden fiiliksestä. Me teemme mitä luvataan ja vielä pikkuisen enemmän", Ella sanoo.
Asiakasryhmän päällikkö
- Johtaa tulosvastuullisena alueensa toimintaa
- Osallistuu asiakkuuksien kehittämiseen ja johtamiseen
- Johtaa vastuualueensa henkilöstöä ja tarvittavien muutosten läpivientiä
- Kehittää henkilöstön osaamista ja asiakasyhteistyötä