Siirry sisältöön

Ota yhteyttä

Taloyhtiön asukkaalle

Tältä sivulta löydät taloyhtiön asukkaana tietoa taloyhtiösi kiinteistöhuolto- ja siivouspalveluista. Voit myös olla meihin yhteydessä asumiseen liittyvissä asioissa.

Huoltopyyntö

Tee huoltopyyntö huoltoyhtiölle taloyhtiössä havaitsemiesi vikojen ja puutteiden korjaamiseksi.

worker-wrench-icon

Milloin voin olla yhteydessä huoltoyhtiöön?

  • Havaitset vikoja tai puutteita kodissasi
  • Havaitset vikoja tai puutteita talon yleisissä tiloissa tai laitteissa
  • Hissi jää jumiin tai se pitää kovaa ääntä

Huoltoyhtiö huolehtii sopimuksen mukaisesti taloyhtiön kunnossapidosta.

person-icon

Nämä asiat eivät kuulu huoltoyhtiölle

  • Asukashäiriöt (metelöinti, virheellinen pysäköinti)
  • Huoltosopimuksen ulkopuoliset lisäpalvelut (remontit)
Näissä tilanteissa ole yhteydessä isännöitsijään. Isännöitsijän ajankohtaiset yhteystiedot löydät esimerkiksi taloyhtiösi ilmoitustaululta.

 

worker-wrench-icon

Milloin työpyyntö suoritetaan?

  • Huoltoyhtiö suorittaa työt sopimuksen mukaisessa vasteajassa ja huomioiden työn kiireellisyyden.
  • Tyypillinen kiireettömien töiden vasteaika on 3-7 arkipäivää.
  • Toisinaan esim. varaosien huonon saatavuuden vuoksi työn valmistuminen saattaa hieman viivästyä. 
  • Jos työpyynnössä on kestänyt poikkeuksellisen pitkään - asiakaspalvelumme auttaa asian selvittämisessä.
keys-icon

Oven avaus

Jäikö avaimet kotiin? Me autamme.

  • Voimme avata ovet vain asunnossa virallisesti asuville henkilöille, joten varauduthan todistamaan henkilöllisyytesi.
  • Tarkistamme viralliset asukastiedot maistraatista, joten huolehdithan maistraatin muuttoilmoituksesta ajoissa.
  • Huomaathan, että maistraattiin voi tehdä myös väliaikaisen muuttoilmoituksen, esimerkiksi opiskelujen ajaksi.
  • Pyydä ovenavausta soittamalla asiakaspalveluun

Saunavuoro ja autopaikka

Mikäli L&T vastaa kiinteistönne saunavuorojen ja/tai autopaikkojen varauksesta, voit tiedustella varaustilannetta asiakaspalvelustamme. Varausasioissa suosittelemme sähköistä asiointia tai chattia.
document-pen-icon

Saunavuoron ja autopaikan varaus ja irtisanominen

  • Varauksen voi tehdä saunavuoron ja autopaikan varauslomakkeella
  • Jos paikkoja ei ole vapaana tai haluat jonottaa tietyn paikan vapautumista, voit jättää jonotuspyynnön
  • Voit irtisanoa saunavuoron ja autopaikan täyttämällä lomakkeen.
euro-icon

Saunavuoron ja autopaikan maksu

  • Maksu suoritetaan yleensä vuokranmaksun/vastikkeen yhteydessä, mutta tämä kannattaa tarkistaa vuokranantajalta tai isännöitsijältä.
  • Huoltoyhtiö ei vastaa palveluiden laskuttamisesta.
  • Saunavuorot ovat yleensä niin sanottuja vakiovuoroja, eli saunamaksu on suoritettava, vaikka jollain viikolla ei käyttäisikään vuoroaan.
  • Huomioithan, että joillakin taloyhtiöillä voi olla käytössä erikseen varauslistat kesä- ja talvivuoroille.
keys-icon

Lämmitystolpan avaimet

  • Autopaikkojen lämmitystolppiin liittyvät avaimet saat yleensä samasta lukkoliikkeestä kuin asunnonkin avaimet
  • Joissain asiakkuuksissa on sovittu, että huolto toimittaa avaimet postiluukusta.
  • Jos et löydä talokansiosta ohjeita avaimiin liittyen, voit tiedustella asiaa tarkemmin asiakaspalvelustamme chatissa tai asiointilomakkeella.
  • On hyvä muistaa, että auton lämmitystolppa tulee aina pitää lukittuna.
  • Mikäli autoa ei lämmitetä, tulee myös lämmityskaapeli poistaa tolpasta.

Ota yhteyttä

Saunavuoro tai autopaikka

Voit kertoa toiveesi autopaikan tai saunavuoron suhteen, esimerkiksi “Toivoisin saunavuoroa perjantaille ja lauantaille klo. 20 jälkeen.

Yhteystiedot

Ohjeet muuttajille

Muuttoon liittyy paljon käytännön asioita, jotka täytyy hoitaa huoltoyhtiön kanssa. Alta löydät listan runsaasti hyödyllistä tietoa taloyhtiöasukkaan muuttamiseen ja asumiseen liittyen.
van-icon

Muuttoilmoitus

  • Kun olet päivittänyt osoitetietosi Väestörekisterikeskukseen, sinun ei tarvitse tehdä erillistä muuttoilmoitusta, jos L&T toimii taloyhtiösi huoltoyhtiönä.
  • Ovenavaustilanteissa tarkistamme asukastiedot Väestörekisteristä, joten päivitäthän rekisteriin myös tilapäiset muutot.
  • Kun henkilö vaihtaa kotikuntaa tai siellä olevaa asuinpaikkaa (vakituinen muutto), hänen on aikaisintaan kuukausi ennen muuttopäivää ja viimeistään viikon kuluttua muuttopäivästä ilmoitettava siitä maistraatille.
  • Muuttoilmoitus on tehtävä maistraatille myös tilapäisestä asumisesta, joka kestää yli kolme kuukautta.
  • Lyhyemmästä tilapäisestä asumisesta voi myös halutessaan tehdä muuttoilmoituksen.
  • Muista ilmoittaa muutostasi isännöitsijälle.
  • Huoltoyhtiön ja isännöitsijän tiedot löydät useimmissa tapauksissa taloyhtiön ilmoitustaululta.
id-card-icon

Nimenvaihto oveen

  • Voit pyytää nimenvaihtoa oveen huoltopyyntölomakkeella, jos L&T toimii taloyhtiösi huoltoyhtiönä.
  • Ilmoitathan pyynnössä vain oveen laitettavat nimet ja siinä järjestyksessä, jossa haluat ne oveen laitettavaksi.
  • Jos ovesta poistetaan nimi, ilmoitathan selkeästi mikä nimi poistetaan ja mikä jätetään.
files-icon

Mistä saan talokirjaotteen?

  • Talokirjaotteen voit tilata sähköisesti painamalla alla olevaa linkkiä ja täyttämällä kiinteistöpalveluiden palautelomakkeen.
  • Voit myös soittaa asiakaspalveluumme
  • Talonkirjaote on maksullinen palvelu ja postitamme sen sinulle tilisiirtolomakkeen kanssa.
  • Muistathan, että esim. asumistukea varten Kela saa useimmilta vuokranantajilta automaattisesti tiedot sähköisesti eikä sinun tarvitse tilata erillistä talonkirjaotetta.
reward-icon

Sisäänmuuttotarkistus

  • Jos muutat uuteen asuntoon ja huomaat huoneistossa korjausta vaativia vikoja, tulee sinun ilmoittaa niistä huoltoyhtiölle.
  • Tee ilmoitus huoltopyyntölomakkeella.
  • Huomioithan, että huoltoyhtiön vastuulle kuuluu selkeät korjaustyöt.
  • Huoltosopimukseen ei tyypillisesti kuulu esim. seinien maalaus tai lattian kolhujen korjaus, näistä sinun kannattaa ilmoittaa vuokranantajalle ja/tai isännöitsijälle.

Muista myös sähkösopimus, kotivakuutus ja nettiyhteys

  • Tee sähkösopimus sähköyhtiön kanssa
  • Sovi kotivakuutuksesta
  • Tarkasta, onko käytössäsi taloyhtiönetti vai tilaatko sen erikseen palvelun tarjoajalta.

Vinkkejä asumiseen

Kiinteistöpalveluiden asiakaspalvelu

Asiakaspalvelumme palvelee taloyhtiöiden asukkaita kaikissa kiinteistöhuollon asioissa. Kiireettömissä asioissa suosittelemme sähköistä asiointia.

Kiireellisissä asioissa, kuten esimerkiksi oven avauksessa, suosittelemme olemaan yhteydessä puhelimitse.

Tallennamme puhelut laadun varmistamiseksi ja asiakaspalvelumme kehittämiseksi.

Aukioloajat

Aukioloajat
ma-pe 7-16.00
Muina aikoina
Muina aikoina soittosi siirtyy automaattisesti päivystykseemme.

Hups, näyttää siltä, että etsimääsi tietoa ei löytynyt.

Puhelun hinta on oman liittymäsi matkapuhelu- tai paikallisverkkomaksu, myös jonotusajalta.

Ulkomailta soitettaessa hinta on sama kuin puhelun hinta Suomeen.

×

Usein kysytyt kysymykset

×