Muovijätettä syntyy kaupan alalla paljon. Mitä tehokkaammin sen saa kiertoon, sitä pienemmät ovat jätehuollon kustannukset. Siksi apuun kannattaa pyytää kierrätysalan ammattilainen
Broman Group -konsernin alla toimivat Motonet-tavaratalot ovat ratkaisseet muovin aiheuttamat haasteet yhteistyössä Lassila & Tikanojan kanssa . Yhteensä 31 paikkakunnalla autoilevia ihmisiä palvelevien tavaratalojen muovinkierrätys päätettiin laittaa yhteistyön puitteissa kerralla kuntoon.
Apua tarvittiin, koska aiemmin säkkikeräyksenä toteutettu jätemuovin kierrätys täytti varastotiloja ja samalla jätehuollon kustannukset kasvoivat tihenevien tyhjennysvälien myötä. Ratkaisun avain löytyi paalaimista, joiden hankinta auttoi yritystä optimoimaan jätehuollon tyhjennyskustannukset.
Espoon Hannuksen Motonetin varastovastaava Tomi Laineelle muovinkierräty s on arkipäivää. Varastotilojen perällä olevaan paalaimeen päätyy viikoittain kymmeniä muovisäkkejä, jotka aiemmin heitettiin sekajätteen mukana kaatopaikalle.
Toimintatapojen muutos on otettu tyytyväisenä vastaan, koska kaikki toimipisteen työntekijät ymmärtävät kierrätyksen hyödyn.
“Kukaan ei ole muovinkierrätyksestä napissut”, Laine kertoo. “Aina kun näen jonkun kävelemässä kirkkaan muovin kanssa, niin kyllä se oikeaan paikkaan päätyy.”
Huolellisen lajittelun myötä jätehuollon kustannukset ovat laskeneet ja varastotila pysyy siistimpänä, koska keräysastiat eivät pursua erilaisista jätejakeista. Sen sijaan siistit muovisäkit sulkevat sisäänsä muovin, joka kutistuu oikeilla välineillä käsiteltynä pieneen pakettiin. Samalla varastosta vapautuu neliöitä tuotteiden ja työkalujen järjestelmälliseen säilytykseen.
Hannuksen Motonetin varaston käytävät ovat kovassa käytössä ja tavaraa liikkuu jatkuvasti puolelta toiselle. Siksi keräyspisteiden oikealla määrällä ja sijoittelulla on merkitystä – ne pitävät omalta osaltaan kulkureitit avoimina.
Sijoittelussa on otettu huomioon myös syntypaikkalajittelu: kun työpisteiden lomaan sijoitetut keräyssäkit ovat aina saatavilla, niiden käyttö, tyhjennys ja vaihto uusiin sujuu käden käänteessä. Säkkien yhteydessä olevista kierrätysohjeista voi myös aina tarkistaa, mitkä muovilaadun soveltuvat kierrätykseen.
Helppoudesta huolimatta muovin kierrätys ei ole vielä kaupan alalla itsestäänselvyys. Se on kuitenkin kovaa vauhtia ottamassa tulta alleen yrityksissä, jotka haluavat erottautua edukseen ja ottaa edelläkävijän roolin vastuullisen ja kestävän tulevaisuuden rakentamisessa
“Ihan jopa yllätyin kun tulin taloon, että täällä kierrätetään kirkasta muovia. En ole aiemmin ollut töissä yrityksessä, jossa olisi järjestetty erilliskeräys”, Laine kertoo.
Motonetin varastotilan perällä seisoo muovinkierrätyksen oranssi kuningas: helppokäyttöinen paalain ratkaisee pienten ja keskisuurten toimipaikkojen suurimmat muovijätteen säilytyshaasteet.
Vain muutamassa minuutissa paalaimessa syntyy helposti käsiteltäviä ja varastoitavia muovipaaleja, jotka jätehuolto kerää parempaan talteen jätteen määrään optimoiduin aikavälein.
Paalaimen käyttö on yksinkertaista: paalain esivalmistellaan, muovijäte sijoitetaan täyttöaukkoon ja laite hoitaa loput. Valmiin paalin ympärille vedetään vielä nauhat ja sen jälkeen se on valmis kipattavaksi puiselle kuormalavalle, jonka avulla se on helppo siirtää sille määriteltyyn paikkaan odottamaan jäteauton seuraavaa käyntiä.
Ympäri maata tavarataloissa kerätyt muovit päätyvät Lassila & Tikanojan Muovinaattoriin Merikarvialla, jossa jätemuovi saa uuden elämän.
“Onhan tämä ekologisuus hienoin juttu tässä. Ettei kaikkea enää vain polteta, vaan saadaan materiaalit kierrätykseen”, Laine toteaa.
Jätehuolto toimii parhaiten, kun siihen suhtautuu kokonaisuutena. Silloin esimerkiksi muovijäte saadaan sutjakkaasti säkkeihin ja kiertoon. Helpoin ratkaisu on yleensä se, että kaikki tarvittava tilataan samalta luukulta, jolloin jätehuollon välit ja ylläpito voidaan optimoida yrityksen tarpeiden mukaisesti.
Hyvä kumppani huolehtii muutostilanteiden hallinnasta ja tarjoaa auttavan käden aina kun sellaista tarvitaan. Lopulta kyse on tietenkin ihmisten välisistä suhteista, ja mukavinta on tehdä töitä hyvässä seurassa.
“Kuljetukset on meillä toiminut hyvin ja se puhelinpalvelu siellä on ihan loistava. Avainasiakashenkilö vastaa tosi nopeasti ja palvelu on ystävällistä”, Laine kiittelee.
“Kuljetukset on meillä toiminut hyvin ja se puhelinpalvelu siellä on ihan loistava. Avainasiakashenkilö vastaa tosi nopeasti ja palvelu on ystävällistä.”
- Tomi Laine | Varastovastaava | Motonet Espoo Hannus